Przygotowany został projekt specustawy, która jest warunkiem powstania do 2013 r. terminalu LNG w Świnoujściu.
Ponieważ ta inwestycja jest duża i istotna dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, rząd uznał za niezbędne opracowanie aktu prawnego, który usprawni prace, a zwłaszcza skróci procedury przetargowe i administracyjne.
- Projekt przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe i do końca miesiąca będzie przedstawiony rządowi - mówi Rafał Wardziński, radca w Ministerstwie Skarbu.

Nowe regulacje

W przygotowanej specustawie zmianie ulegają regulacje 17 działających już ustaw. Jeżeli wszystkie terminy zostaną dochowane, to specustawa powinna wejść w życie w połowie maja.
Inwestycja obejmie budowę ośmiu gazociągów o łącznej długości około 1 tys. kilometrów, budowę morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, trzy magazyny na gaz oraz inne inwestycje towarzyszące.
Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad 1/5 krajowego zużycia. Przyczyni się do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.
Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.

Pierwsze decyzje

Wydana już została tzw. decyzja środowiskowa dla spółki Polskie LNG, która jest powołana do budowy terminalu. Toczą się jeszcze procedury dotyczące decyzji dla urzędu morskiego, który ma budować falochron.
Zdaniem Przemysława Łagodzkiego, dyrektora regionalnej dyrekcji ochrony środowiska, nie ma obecnie żadnych przeszkód dla realizacji projektu, jeżeli chodzi o kwestie związane z ochroną środowiska.
- Większość pozwoleń na budowę będzie można wydać już latem. To daje gwarancję zakończenia inwestycji do końca 2013 roku - mówi Marcin Zydorowicz, wojewoda zachodniopomorski.
W celu nadzoru nad inwestycją została powołana Społeczna Rada Konsultacyjna ds. Budowy Terminalu LNG. W jej skład wchodzą m.in.: spółka Polskie LNG, Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, Miasto Świnoujście oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie.