statystyki

Nowe możliwości w partnerstwie publiczno-prywatnym

autor: Jacek Kosiński05.02.2018, 16:00
Współpraca podmiotów publicznych i prywatnych przy dużych inwestycjach kojarzyła się z podejrzanymi interesami

Współpraca podmiotów publicznych i prywatnych przy dużych inwestycjach kojarzyła się z podejrzanymi interesamiźródło: ShutterStock

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Warto się temu aktowi przyjrzeć bliżej. W założeniach ma on poprawić otoczenie prawne PPP, zwiększyć zaangażowanie kapitału prywatnego oraz podnieść efektywność inwestycji i świadczenia usług publicznych w Polsce.

Reklama


Ustawodawca postanowił sięgnąć do rozwiązań z powodzeniem stosowanych w wielu krajach europejskich. Do najważniejszych zmian należy zaliczyć wprowadzenie obowiązku przeprowadzania analizy efektywności realizacji przedsięwzięcia w PPP, umożliwienie realizacji tego typu projektów w ramach istniejących spółek podmiotu publicznego oraz dopuszczenie udzielania przez samorządy dotacji celowych dla partnerów prywatnych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją zadań samorządowych.

Zgodnie z nowelizacją przed rozpoczęciem postępowania w sprawie wyboru partnera prywatnego podmiot publiczny zostanie zobowiązany do sporządzenia oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia. Będzie polegała m.in. na porównaniu projektu PPP do efektywności realizacji tego samego zadania w inny sposób, zwłaszcza przy wykorzystaniu wyłącznie środków publicznych. Dokonując analizy, podmiot publiczny będzie musiał uwzględnić zakładany podział zadań i ryzyka pomiędzy partnerem publicznym i prywatnym, szacowane koszty oraz czas realizacji. I chociaż nie ma sankcji za niedopełnienie tego obowiązku, to nie ma też szczegółów co do metod oceny efektywności.

Projekt zakłada, że w przypadku planowania inwestycji, których wartość przekracza 300 mln zł i które nie zostały od razu zakwalifikowane jako PPP, obowiązkowe będzie wydanie opinii przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. To oznacza, że de facto obowiązek ten będzie dotyczył projektów drogowych i kolejowych. Biorąc pod uwagę dostępne środki budżetowe, to od zaangażowania kapitału prywatnego może zależeć ich powodzenie.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane