statystyki

Mamy duży, ale niewykorzystany potecjał innowacyjny. Co trzeba zmienić?

autor: Stanisław Konarski06.10.2016, 07:43; Aktualizacja: 06.10.2016, 10:47

To bardzo dobra wiadomość, że obecny rząd dostrzega wagę i znaczenie sfery innowacji dla wzrostu i rozwoju Polski. Podkreśla to powołanie przez premier Beatę Szydło Rady ds. Innowacyjności, a także przygotowywanie Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Nadrabianie przez Polskę zaległości w tej sferze, to obecnie cel strategiczny i  priorytetowy z  kilku powodów. Nowatorstwo od kilku dekad to główny czynnik sukcesu rynkowego firm, wzrostu i rozwoju każdego kraju. To jego wzrost w Polsce przesądzi o szybkim rozwoju i doganianiu krajów wysoko rozwiniętych w sferze infrastruktury, poziomu i jakości życia. Mamy duży potencjał innowacyjności, ale niewykorzystany, wyciekający z kraju. W epoce świata, który pędzi, Polska albo dokona skoku rozwojowego, silna gospodarczo i społecznie będzie się liczyć w  świecie, co umożliwić może m.in. wzrastająca awangardowość, albo będzie obracać się w pętli średniego rozwoju, a to oznacza dryfowanie do obszaru krajów słabych i zależnych. Stawka w tej grze jest więc olbrzymia.

W ostatnim światowym rankingu innowacyjności z 2015 r. Polska znalazła się na niechlubnym 45. miejscu i na szarym końcu w  Europie. Powstaje pytanie, co z nami jest nie tak. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

Odważne i mądre poszukiwanie trafnej diagnozy co do przyczyn naszych porażek w tej sferze jest więc niezwykle ważne. To konieczny punkt odniesienia do budowania adekwatnej strategii niezbędnych działań. Należy także pamiętać, że uchwalona w 200 0 r . europejska strategia lizbońska, poświęcona sprawom innowacji, zakończyła się fiaskiem, pochłaniając olbrzymie środki. Dystans pomiędzy Europą a światowymi liderami niestety nie zmalał, ale się powiększył. Z kolei w perspektywie budżetowej do 202 0 r . Europa i Polska mają nadal projekty, których celem jest wzrost odkrywczości. Przewidziane są na takie cele znaczne środki. Pojawia się tu jednak niepokojące pytanie: czy potrafimy (Polska i reszta Europy) mądrze i skutecznie inwestować te środki? Czy mamy i realizujemy właściwą strategię i politykę? Niestety nie.

„Innowacje” i „kreatywność” to słowa, które od wielu już lat są niemal mantrą w wystąpieniach polityków i naukowców, przedsiębiorców i działaczy gospodarczych. Innowacje są w Polsce przedmiotem niezliczonej ilości cennych badań i analiz w uczelniach, instytutach, firmach doradczych, korporacjach. Jednak uchwały oraz duży dorobek naukowy nie zapewniły Polsce wysokiego poziomu innowacyjności.


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane