Niemcy, Belgia i Polska – to kraje, które sprzedają na globalne rynki najwięcej… czekolady. Tylko w 2023 r. polski ekspert tego towaru wyniósł 2,5 mld euro. Czynnikiem ryzyka są jednak ceny surowców - notowania kakao na londyńskiej giełdzie w zeszłym roku wzrosły pięciokrotnie.

Z danych International Trade Center wynika, że całkowita wartość światowego eksportu czekolady i innych wyrobów zawierających kakao w 2023 r. wyniosła 35 mld euro. Polska miała w tym 7-proc. udział, eksportując produkty o łącznej wartości niemal 2,5 mld euro. Od 2019 do 2023 r. nasza sprzedaż zagraniczna wzrosła aż o 52 proc., Dzięki temu zajmujemy wysokie trzecie miejsce na świecie.

– Polska ustępuje jedynie Niemcom i Belgii – krajowi, który uchodzi za synonim czekoladowego rzemiosła. Eksport polskiej czekolady rośnie z roku na rok i świetnie wpisuje się w globalny trend rosnącego popytu na produkty czekoladowe - Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.

Według prognoz Euromonitora w ciągu kolejnych pięciu lat, czyli do 2029 r., wartość rynku słodyczy czekoladowych ma przekroczyć 189 mld dolarów. To oznacza jeszcze większe możliwości dla polskich producentów.

W piątek Główny Urząd Statystyczny poda dane za cały 2024 r. i można spodziewać się, że wynik zeszłego roku będzie dla polskich eksporterów wyrobów czekoladowych jeszcze lepszy niż w 2023 r. Świadczą o tym wyniki eksportu z poszczególnych miesięcy zeszłego roku.

Dlaczego polska czekolada?

Specjaliści wskazują, że polska czekolada zdobywa uznanie na świecie dzięki wysokiej jakości, różnorodnej ofercie i konkurencyjnej cenie. To przekłada się na rosnący eksport, który umacnia naszą pozycję w globalnym handlu słodyczami.

Na polski rynek producentów czekolady składają się zarówno polskie firmy jak i marki globalne. Większość wytwarzanej w Polsce czekolady pochodzi od firm z kapitałem zagranicznym, takich jak Lotte Wedel, Ferrero czy Mondelez.

Obok nich wciąż funkcjonują polskie przedsiębiorstwa, takie jak Goplana, Mieszko czy Terravita, a także mniejsze firmy, często kraftowe specjalizujące się np. w czekoladzie wegańskiej.

Jakie kraje najchętniej kupują polską czekoladę?

Eksport polskiej czekolady w 2023 r. osiągnął wartość 2,5 mld euro i o 1,4 mld euro przewyższył import.

Największym odbiorcą polskich wyrobów czekoladowych są Niemcy – do naszych zachodnich sąsiadów w 2023 r. trafiło ok. 20 proc. polskiego eksportu, za 588 mln euro. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (332 mln euro), a na trzecim Francja (158 mln euro). TOP 5 eksportowych kierunków zamykają Belgia (135 mln euro) i Holandia (132 mln euro).

Warto zwrócić uwagę, że nasze czekoladowe produkty znajdują także uznanie na innych kontynentach, m.in. w Stanach Zjednoczonych (118 mln euro), Australii (17 mln euro) czy Kanadzie (15 mln euro).

Kakao, mleko i cukier drożeją

Czynnikiem, który może destabilizować sytuację na runku czekolady, będą wahania cen surowców niezbędnych do produkcji tych wyrobów. Ceny kakao na londyńskiej giełdzie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wzrosły pięciokrotnie

– Rosnące ceny surowców, takie jak kakao, mleko i cukier, a także unijne regulacje środowiskowe i wyzwania logistyczne to główne trudności, z jakimi mierzy się branża czekoladowa – komentuje Jarema.

- Mimo to polski rynek czekolady utrzymuje dynamiczny wzrost. Eksport odgrywa kluczową rolę w sukcesie branży, a słaba złotówka dodatkowo zwiększa konkurencyjność polskich produktów za granicą – dodaje ekspert Akcenty.