Żabka Group ma mieć dzisiaj swój giełdowy debiut. W ofercie publicznej akcje były sprzedawane po 21,5 zł za sztukę. Do inwestorów indywidualnych trafiło 6 mln spośród 300 mln oferowanych akcji.
Co kupowali? Żabka jest największa w Polsce, jeśli chodzi o liczbę sklepów, ale pod względem obrotów wyprzedzają ją Biedronka, Lidl i Dino Polska. Nie jest też siecią z największymi zyskami. Spółka Jeronimo Martins Polska wykazała za 2023 r. 4,1 mld zł zysku netto, a Dino Polska 1,4 mld zł. W przypadku Żabki były to w ostatnich dwóch latach kwoty nieprzekraczające 400 mln zł.
Walory Dino Polska są notowane na warszawskiej giełdzie od 2017 r. I to właśnie ta spółka stanie się prawdopodobnie głównym punktem odniesienia dla debiutanta. Dino w ostatnich latach regularnie notowało stopę zwrotu z kapitału na poziomie przekraczającym 20 proc. W przypadku Żabki tak liczona dochodowość jest wyższa z uwagi na niskie kapitały (na koniec ub.r. spółka wykazywała 7,4 mld zł strat z przeszłych okresów).
Żabka Group prowadzi działalność w Polsce i na niewielką skalę w Rumunii, ale formalnie jest podmiotem z siedzibą w Luksemburgu. Sieć została założona pod koniec lat 90. przez Mariusza Świtalskiego, wcześniej twórcy Biedronki. W 2007 r. Żabka została przejęta przez czeską grupę Penta Investments. W 2011 r. nastąpiła kolejna zmiana właściciela – tym razem na fundusz private equity Mid Europa Partners. Sześć lat później właścicielem sieci stał się kolejny fundusz private equity – CVC Capital Partners. I to właśnie on był głównym sprzedającym w niedawnej ofercie publicznej.
W trakcie oferty Żabka nie pozyskiwała środków na rozwój. A w ub.r. pod względem nakładów inwestycyjnych wyprzedzała Dino (a biorąc pod uwagę relację inwestycji do wielkości obrotów, nakłady były wyższe również niż w Biedronce). ©℗