statystyki

Volkswagen może zapłacić kierowcom za aferę spalinową

autor: Jakub Styczyński26.07.2016, 07:47; Aktualizacja: 02.08.2016, 21:13
Volkswagen Group

Volkswagen przeznaczył aż 15,3 mld dol. na rekompensatę dla kierowców – każdy z nich ma dostać od 5 do 10 tys. dol.źródło: ShutterStock

Vera Jourová, komisarz Unii Europejskiej ds. wymiaru sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, wystąpiła do grup i organów konsumenckich państw członkowskich w celu wspólnego wywarcia presji na niemiecki koncern motoryzacyjny. Jej zdaniem powinien on zapłacić europejskim kierowcom za to, że zamontował w ich samochodach elektroniczne czipy zaniżające wartość wydzielanych spalin – podała Agencja Reutera.

Volkswagen przeznaczył aż 15,3 mld dol. na rekompensatę dla kierowców – każdy z nich ma dostać od 5 do 10 tys. dol. Sęk w tym, że dotyczy to tylko USA, gdzie po drogach jeździ 475 tys. aut VW. W Europie – gdzie pojazdów sprzedano ponad 8,5 mln – firma oferuje zaledwie usunięcie czipu z samochodu, bez żadnego dodatkowego zadośćuczynienia.

Komisarz Jourová zaznaczyła, że podjęcie inicjatywy w tej sprawie jest niezbędne, gdyż obecne regulacje UE nie dają obywatelom odpowiednich narzędzi koniecznych do wytoczenia skutecznego pozwu zbiorowego, tak jak ma to miejsce w USA (tzw. class-action lawsuits). Przykładowo Niemcy muszą dołączać się do wniosków skierowanych przez kierowców w Holandii czy Szwajcarii.

W Polsce co prawda obowiązuje ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz.U. z 2010 r. nr 7 poz. 44), niemniej Konrad Kacprzak ze Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy VW twierdzi, że te przepisy to kompletny bubel. – Dzięki tej ustawie nikt jeszcze nie wygrał żadnego sporu zbiorowego, gdyż znacznie ogranicza ona możliwość dochodzenia roszczeń przez konsumentów – uważa.


Pozostało 39% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (4)

  • piech(2016-07-26 10:51) Zgłoś naruszenie 10

    Spokojnie, polacy to nie amerykanie, polakom VW nic nie zapłaci.

    Odpowiedz
  • Autor(2016-07-26 11:31) Zgłoś naruszenie 10

    Dokladnie, tutaj nawet akcje fabryczne w Audi sa oglaszane 3 lata po tym jak zakonczyly sie w Niemczech (wymiana pompowtryskow piezoelektrycznych w dieslach)

    Odpowiedz
  • Aleksander Branicki PSZCZYNA(2016-07-28 08:25) Zgłoś naruszenie 00

    Nie wiem czy wiecie, ale te samochody Audi, Seat, Skoda i VW z oszukanymi silnikami emitują 40x więcej tlenków azotu niż przewiduje norma a po naprawie aż 50x więcej. Tak wynika z najnowszych włoskich badań. Oznacza to, że stojąc przy aucie z tym silnikiem, wdychacie tyle spalin ile z 50 samochodów na raz !!! A ci ********* oszuści nadal nie naprawiają tych aut! Poszukajcie wyników na StopVW ! TO jest po prostu szok

    Odpowiedz
  • Mały Jaś(2016-07-26 20:29) Zgłoś naruszenie 00

    Sprawą od paru miesięcy zajmowała się Bieńkowska. Jak widać nic nie udało się jej osiągnąć i dlatego sprawę przejęła Jourova.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane