statystyki

Volkswagen może zapłacić kierowcom za aferę spalinową

autor: Jakub Styczyński26.07.2016, 07:47; Aktualizacja: 02.08.2016, 21:13
Volkswagen Group

Volkswagen przeznaczył aż 15,3 mld dol. na rekompensatę dla kierowców – każdy z nich ma dostać od 5 do 10 tys. dol.źródło: ShutterStock

Vera Jourová, komisarz Unii Europejskiej ds. wymiaru sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, wystąpiła do grup i organów konsumenckich państw członkowskich w celu wspólnego wywarcia presji na niemiecki koncern motoryzacyjny. Jej zdaniem powinien on zapłacić europejskim kierowcom za to, że zamontował w ich samochodach elektroniczne czipy zaniżające wartość wydzielanych spalin – podała Agencja Reutera.

Volkswagen przeznaczył aż 15,3 mld dol. na rekompensatę dla kierowców – każdy z nich ma dostać od 5 do 10 tys. dol. Sęk w tym, że dotyczy to tylko USA, gdzie po drogach jeździ 475 tys. aut VW. W Europie – gdzie pojazdów sprzedano ponad 8,5 mln – firma oferuje zaledwie usunięcie czipu z samochodu, bez żadnego dodatkowego zadośćuczynienia.

Komisarz Jourová zaznaczyła, że podjęcie inicjatywy w tej sprawie jest niezbędne, gdyż obecne regulacje UE nie dają obywatelom odpowiednich narzędzi koniecznych do wytoczenia skutecznego pozwu zbiorowego, tak jak ma to miejsce w USA (tzw. class-action lawsuits). Przykładowo Niemcy muszą dołączać się do wniosków skierowanych przez kierowców w Holandii czy Szwajcarii.

W Polsce co prawda obowiązuje ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz.U. z 2010 r. nr 7 poz. 44), niemniej Konrad Kacprzak ze Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy VW twierdzi, że te przepisy to kompletny bubel. – Dzięki tej ustawie nikt jeszcze nie wygrał żadnego sporu zbiorowego, gdyż znacznie ogranicza ona możliwość dochodzenia roszczeń przez konsumentów – uważa.


Pozostało jeszcze 39% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (4)

  • piech(2016-07-26 10:51) Zgłoś naruszenie 10

    Spokojnie, polacy to nie amerykanie, polakom VW nic nie zapłaci.

    Odpowiedz
  • Autor(2016-07-26 11:31) Zgłoś naruszenie 10

    Dokladnie, tutaj nawet akcje fabryczne w Audi sa oglaszane 3 lata po tym jak zakonczyly sie w Niemczech (wymiana pompowtryskow piezoelektrycznych w dieslach)

    Odpowiedz
  • Aleksander Branicki PSZCZYNA(2016-07-28 08:25) Zgłoś naruszenie 00

    Nie wiem czy wiecie, ale te samochody Audi, Seat, Skoda i VW z oszukanymi silnikami emitują 40x więcej tlenków azotu niż przewiduje norma a po naprawie aż 50x więcej. Tak wynika z najnowszych włoskich badań. Oznacza to, że stojąc przy aucie z tym silnikiem, wdychacie tyle spalin ile z 50 samochodów na raz !!! A ci ********* oszuści nadal nie naprawiają tych aut! Poszukajcie wyników na StopVW ! TO jest po prostu szok

    Odpowiedz
  • Mały Jaś(2016-07-26 20:29) Zgłoś naruszenie 00

    Sprawą od paru miesięcy zajmowała się Bieńkowska. Jak widać nic nie udało się jej osiągnąć i dlatego sprawę przejęła Jourova.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane