O 3 proc. spadła liczba transakcji w małych sklepach w 2023 r. Jeszcze rok wcześniej takie placówki zanotowały ich wzrost o 2,9 proc. – wynika z danych przygotowanych dla DGP przez firmę badawczą CMR.

W czasach szalejącej inflacji wygoda (do małych sklepów, zlokalizowanych pod domem czy miejscem pracy jest blisko) zeszła więc na drugi plan. Zyskały na tym supermarkety, które w tym samym czasie zanotowały o 5,4 proc. więcej transakcji. Zdaniem ekspertów to zasługa większej liczby promocji, na które mogły sobie pozwolić supermarkety ze względu na większą skalę działania, jak również tego, że coraz częściej lokalizują swoje placówki w pobliżu osiedli mieszkaniowych. W efekcie dynamika średnich cen wyniosła w nich 6,8 proc., wobec 7,7 proc. w małych sklepach. W tych ostatnich była wyższa nie tylko w kategorii żywności – o 1 pkt proc., ale też środków czystości, gdzie różnica wyniosła już niemal 4 pkt proc.

Średnio więc Polacy, w 2023 r., zostawili podczas wizyty w małym sklepie 22,8 zł, wkładając do koszyka 3,7 sztuk opakowań produktów. Dla porównania w supermarketach zarówno wydana kwota, jak i liczba towarów były około dwa razy wyższe. Było to odpowiednio 42,91 zł i 7,3 sztuki produktów.

Jak pokazują dane CMR, za niemal połowę sprzedaży małych sklepów wciąż odpowiadają używki, czyli alkohol i produkty tytoniowe. Podwyżki cen trunków, wynikające m.in. ze zmian stawek akcyzy, powodują jednak, że kategoria ta z roku na rok coraz mniej waży w ogólnych przychodach placówek. W przypadku supermarketów zróżnicowanie w sprzedawanym asortymencie jest już dużo większe. Za niemal połowę obrotu odpowiada aż 10 kategorii, wśród których poza alkoholem są produkty mleczne, napoje, słodycze, przyprawy, produkty zbożowe, tłuszcze czy produkty mięsne.

Jaki będzie ten rok dla małych sklepów? Jak zauważają eksperci, mogą spodziewać się kolejnych działań ze strony supermarketów, których celem będzie przyciągnięcie klientów. Biedronka, która obniżyła regularne ceny 60 produktów w styczniu, poinformowała, że w lutym zrobi to w stosunku do 360 towarów. Podobnie Aldi, który zapowiedział spadki cen 500 produktów. ©℗

Sprzedaż w poszczególnych sklepach w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe