statystyki

Rynek farmaceutyczny: Przybywa aptek, ale tylko sieciowych

autor: Małgorzata Kwiatkowska, Patrycja Otto11.01.2016, 06:58; Aktualizacja: 11.01.2016, 07:58
Obroty rynku aptecznego w górę

Obroty rynku aptecznego w góręźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Na polskim rynku widać trend do łączenia się w większe podmioty

Branża aptekarska liczyła, że 2015 r. zakończy z przynajmniej 5-proc. wzrostem wartości rynku. Tak się jednak nie stało. Tym samym nie udało się przekroczyć bariery 30 mld zł. Zwiększyła się natomiast, drugi rok z rzędu, liczba aptek – według danych z rejestru medycznego CSIOZ o 2,69 proc., do prawie 14,748 tys. To spowodowało, że liczba pacjentów obsługiwanych przez statystyczną aptekę zmalała o 0,2 proc., do 41 670. Nie pozostało to bez wpływu na marże w branży.

– Spadły one o ponad 3,8 proc. w porównaniu z 2014 r. Średnia marża na produkcie aptecznym wyniosła w ubiegłym roku 25,77 proc. – komentuje dr Jarosław Frąckowiak, prezes firmy analitycznej PharmaExpert. Spadki marż wpływają na pogorszenie sytuacji ekonomicznej części aptek. A to prowadzi do sytuacji, w których następować mogą kolejne zmiany właścicielskie. Placówki słabsze – o ile są w dobrych lokalizacjach – są przejmowane przez silniejsze podmioty, głównie sieci apteczne, które realizują swoje plany rozwoju poprzez akwizycje i otwieranie nowych punktów. Z okazji na rynku postanowił skorzystać jeden z najbogatszych funduszy private equity Penta, do którego należy już sieć Dr Max.

W grudniu wystartowała po ponad 20 aptek należących do sieci Maxfarm. Do walki o rynek ruszyło też Value Pharmacy, również należące do funduszu private equity. Eksperci zauważają jednak, że wciąż 95 proc. akwizycji w Polsce to transakcje na poziomie lokalnym, pomiędzy małymi sieciami aptek i ich konkurencją.

– Inwestujemy rocznie maksymalnie w dwie, trzy małe sieci, nie widzimy perspektyw na większe przejęcia. Polski rynek charakteryzuje się dużym nasyceniem. Obowiązują sztywne marże na leki refundowane. Zakaz reklamy bardzo ogranicza konkurencję cenową i w praktyce uniemożliwia rozwój aptek internetowych – komentuje zainteresowanie rynkiem Karol Piasecki, dyrektor zarządzający Dr Max Polska, do której należy 350 placówek.


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane