Pora na stabilną regulację procesu budowlanego

autor: Wojciech Jacyno, Marek Wierzbowski01.12.2015, 19:30
budowa, dom, nieruchomości

Projekt kodeksu wprowadza również instytucję etapowania, czyli obowiązku odbiorów określonych etapów robót. Ma to szczególne znaczenie przy robotach ulegających zakryciu.źródło: ShutterStock

Ustawa – Prawo budowlane była nowelizowana już 12 razy od wydania w 2013 r. jej tekstu jednolitego. Dla usprawnienia określonych inwestycji wprowadzono też rozbudowany system tzw. specustaw, co wywołało dalsze rozdrobnienie regulacyjne szeroko pojętego prawa inwestycyjnego. Pierwszą była specustawa z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Później uchwalono kolejne, m.in.: o transporcie kolejowym, o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012, o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.

W żadnej innej dziedzinie nie uciekano się w takim stopniu do ustawowych regulacji fragmentarycznych, jak to miało miejsce w przypadku procesu inwestycyjno-budowlanego. Spotykamy tezę, że specustawy są wyrazem bezradności państwa, niemogącego sobie poradzić z własnymi przepisami w obszarze kluczowych inwestycji. Potrzebę prac kodyfikacyjnych potęguje orzecznictwo, w tym Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dotyczące m.in. wypłaty odszkodowań dla właścicieli nieruchomości przez gminy w związku z ograniczeniami wynikającymi z planów zagospodarowania przestrzennego. W tej sytuacji przygotowanie projektu kodeksu urbanistyczno-budowlanego, będącego trwałym zbiorem przepisów prawnych regulujących kompleksowo proces inwestycyjno-budowlany, wydaje się nieodzowne.

W skład Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego wchodzi dziś 17 ekspertów z zakresu prawa budowlanego, budownictwa oraz urbanistyki. W jej pracach biorą również udział specjaliści spoza jej składu, w szczególności przedstawiciele organizacji i samorządów zawodowych. Prace komisji w znacznym stopniu przebiegają w zespołach problemowych, z których pierwszy zajął się problematyką prawa budowlanego, drugi zaś planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym i inwestycjami celu publicznego. Efektem pracy pierwszego zespołu jest projekt określony jako kodeks budowlany. Obejmuje on problematykę regulowaną obecnie prawem budowlanym oraz ustawą o wyrobach budowlanych. Kodeks budowlany był już prezentowany na posiedzeniu komisji infrastruktury Sejmu, przeprowadzono także konsultacje publiczne.

Drugi zespół zajmujący się problematyką planowania i zagospodarowania przestrzennego zakończył prace nad wstępnym projektem tej części kodeksu, obejmującej także kwestie realizacji inwestycji celu publicznego.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane