Nowelizacja polega m.in. na przywróceniu zakresu kodów celnych (CN) obowiązujących dla lekkiego i ciężkiego oleju opałowego z zawartością siarki powyżej odpowiednio 0,1 proc. i 1 proc. do stanu sprzed dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. regulującej tę problematykę.

Obecnie obowiązująca ustawa wskazuje jedynie jak należy postępować z lekkim i ciężkim olejem opałowym, jeżeli nie spełnia on określonych wymagań jakościowych. W konsekwencji na rynku funkcjonują paliwa opałowe, których nie można zakwalifikować do żadnej grupy olejów opałowych w rozumieniu ustawowym.

Tym samym do tego rodzaju paliwa opałowego nie mogą mieć zastosowania uregulowania wynikające z ustawy, w tym wymagania dotyczące zawartości siarki w olejach opałowych. Istniejąca sytuacja ma zdecydowanie negatywne skutki dla środowiska.

Powyższe rozszerzenie katalogu kodów CN dotyczących definicji olejów opałowych określonych w zmienianej ustawie, jest niezbędne w celu skutecznej realizacji obowiązku monitorowania jakości tych paliw. Przywrócenie w nowelizacji pierwotnej definicji olejów opałowych - z uwzględnieniem zaktualizowanych kodów CN – wpłynie na utworzenie obszaru paliw opałowych objętych kontrolą do poziomu sprzed zmiany ustawy, co wprowadza pozytywny skutek środowiskowy.

Ponadto nowelizacja wprowadza zmiany terminów składania sprawozdań przez przedsiębiorców oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w związku z realizacją Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR) w Polsce. W toku prac nad ustawą stwierdzono, że ich wprowadzenie umożliwi bardziej efektywna realizację ustawowych obowiązków nałożonych w tym zakresie na administrację oraz przedsiębiorców - podejście takie jest szczególnie uzasadnione obecnie, w związku z publikacją stosownej dyrektywy Unii Europejskiej.

Ustawa wchodzi w życie po 30 dniach od ogłoszenia.