Economicus 2015 zmierza w kierunku rozstrzygnięcia. Dziś prezentujemy książki nominowane do nagrody w kategorii poradnik biznesowy. Oto dziesiątka, naszym zdaniem, najlepszych. Zwycięzcę poznamy 15 maja podczas uroczystej gali na Warszawskich Targach Książki
Economicus 2015 zmierza w kierunku rozstrzygnięcia. Dziś prezentujemy książki nominowane do nagrody w kategorii poradnik biznesowy. Oto dziesiątka, naszym zdaniem, najlepszych. Zwycięzcę poznamy 15 maja podczas uroczystej gali na Warszawskich Targach Książki
„Biznesplan w 10 krokach” Jerzy T. Skrzypek, Poltext
Jeżeli chcesz sprawdzić jakość poety, poproś, żeby pokazał ci swój sonet. Gdyby szukać analogii do tej zasady w świecie poradników ekonomicznych, takim testem mógłby stać się właśnie biznesplan. Trudno sobie przecież wyobrazić bardziej podstawowe narzędzie w biznesowej praktyce. Ekonomista Jerzy T. Skrzypek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie wywiązał się z tego zadania bardzo dobrze, tworząc książkę przejrzystą, czytelną i przydatną. A przecież o to właśnie w poradniku chodzi.
„Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu” Andrzej J. Blikle, Helion
Andrzej Blikle miał w życiu kilka wcieleń. Przed rokiem 1989 robił karierę akademicką, dochodząc do tytułu profesora nauk matematycznych. Po przełomie przywrócił blask rodzinnej firmy cukierniczej A.Blikle. Gdy wreszcie – w 2010 r. – oddał stery firmy, rozpoczął kolejny, niemniej udany rozdział swojej zawodowej aktywności. Blikle połączył w nim akademicką zdolność precyzyjnej analizy z doświadczeniem biznesowym i menedżerskim, tworząc bardzo udaną praktykę doradczą. Książka „Doktryna jakości” jest czymś w rodzaju podręcznika biznesowego doradztwa. Blikle przedstawia w niej najważniejsze nurty we współczesnym zarządzaniu jakością. I uczy, jak zastosować je w bieżącym zarządzaniu firmą. Nie szczędząc odwołań do własnego bogatego doświadczenia. Lektura obowiązkowa nie tylko dla menedżerów.
„Grasz swoimi pieniędzmi, czy pieniądze grają tobą? 15 sposobów na lepsze zarządzanie finansami osobistymi” Andrzej Fesnak, Poltext
To jest książka nawet nie tyle poradnikowa, co edukacyjna. Bo edukacji finansowej – zdaniem doradcy finansowego Andrzeja Fesnaka – Polakom bardzo brakuje. Autor przyjął tu konwencję edukacji lekkiej i przyjemnej. Tu więc wrzuci dowcip, a tam znów doda odwołanie do klasyki kultury popularnej. Trzeba jednak przyznać, że do końca udaje mu się nie stracić z pola widzenia podstawowego celu. To znaczy tego, by Polak rządził swoimi pieniędzmi, a nie one rządziły nim.
„Ekonomia w Matriksie” Krzysztof Rybiński, Słowa i Myśli
Ta książka siedzi trochę okrakiem między kategoriami naszego konkursu. Sporą jej część zajmuje wyjaśnianie fundamentalnych pytań współczesnej ekonomii, np. dlaczego PKB to taki ważny wskaźnik. Jednocześnie dotyka problemów ściśle poradnikowych. Pokazuje, jaka jest różnica między oszczędzaniem, inwestowaniem a spekulacją. Albo stara się odpowiedzieć na pytanie, czy warto wziąć kredyt mieszkaniowy. I w sumie to właśnie ten drugi zestaw tematów jest tej książki największą wartością dodaną.
„Jak mierzyć efektywność łańcuchów dostaw” Rafał Tarasewicz, Oficyna Wydawnicza SGH
Brzmi skomplikowanie? Być może. Nie zmienia to jednak faktu, że zarządzanie łańcuchem dostaw jest jednym z kluczowych i nieoczywistych elementów sukcesu wielu biznesowych przedsięwzięć. Autorem tej książki jest Rafał Tarasewicz – doktor nauk ekonomicznych związany obecnie z branżą logistyczną. Tarasewicz już na wstępie deklaruje, na czym polega jego metoda: nie da się zarządzać tym, czego nie można zmierzyć. A jak mierzyć efektywność łańcucha dostaw? Tego właśnie uczy ten poradnik.
„O negocjacjach i negocjatorach. Poradnik praktyka” Andrzej Niemczyk i Mariusz Kędzierski, Helion
To, że negocjacje to nieraz połowa sukcesu w każdej dziedzinie życia, nie ulega wątpliwości. I literatury na ten temat nie brakuje. Ponieważ jednak wszelkiego rodzaju rokowania są umiejętnością mocno zakorzenioną w kulturze, to już na wstępie dobry podręcznik negocjacji napisany przez polskich autorów wart jest uwagi. Tym bardziej że Andrzej Niemczyk i Mariusz Kędzierski twardo stąpają po ziemi i nie idą na częste w tego typu literaturze tanie efekciarstwo.
„Pranie pieniędzy” Ewa Gołębiowska, Difin
Czas kryzysu to zwykle okres wysypu różnego rodzaju skandali finansowych. Opinia publiczna kwituje je zwykle oburzeniem. Ale z punktu widzenia biznesu skandale mają daleko bardziej niszczące konsekwencje. Od realnych strat finansowych po trudne do ocenienia straty reputacji. Przeciwdziałanie takim zjawiskom polegać może na różnych sposobach. Ich podszewką zawsze będzie jednak postawa etyczna samych pracowników. Jak o tym rozmawiać? O tym próbuje opowiedzieć czytelnikowi Ewa Gołębiowska.
„Ryzykować trzeba umieć. Inwestorzy od kuchni o Forexie i o giełdzie”, Praca zbiorowa, Helion
W konkursie na najlepszy poradnik ekonomiczny nie mogło się obyć bez przygód inwestorów giełdowych. Bo choć od wybuchu kryzysu ich romantyczna legenda nieco osłabła, nadal na polskim rynku wydawniczym pełno jest książek na temat parkietowych przygód. Wyjątkowością tej pozycji jest jej duży luz i mnogość spojrzeń. Ta dynamika sprawia, że słabsze momenty i nudne powtórzenia łatwiej wybaczyć, a łatwiej docenić to, co w tej książce nowe i świeże.
„Sprzedaż, marketing, biznes. Reguły i realia” Zbigniew Berent, Novae Res
Ta książka ma pazur. Jej autor nie jest jednym z tych „młodych wilków”, którzy po przeczytaniu kilku książek guru nowej ekonomii z Doliny Krzemowej postanowili nieść kaganek biznesowej oświaty do zapyziałego polskiego zaścianka. Na to Zbigniew Berent jest zdecydowanie zbyt doświadczony w realiach polskiego handlu. A pracuje w nim od 1989 r. To pozycja dla każdego, kto ma dosyć importowanych spod innej szerokości geograficznej „poradników robienia prawdziwego biznesu”.
„Szefologika” Roman Polko i Paulina Polko, Helion
Jeden z najsłynniejszych polskich wojskowych od kilku lat realizuje się jako biznesowy doradca. I to z dobrym efektem. „Szefologika” to już druga książka, w której generał Polko (do spółki z żoną Pauliną) stara się pokazać, jak przenieść doświadczenia sprawdzające się na placu boju (i w koszarach) do dużego oraz małego biznesu. Książka niejednego militarystę może jednak zaskoczyć. Bo Polko wbrew pozorom wcale nie uważa, że „biznes to prowadzenie wojny przy użyciu innych środków”.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama