Tylko w ostatnim roku sprzedaż za pośrednictwem platform e-commerce typu Allegro, Amazon, AliExpress czy e-Bay zwiększyła się w Polsce o 36 proc. W efekcie ich udział w e-commerce sięga 48 proc. - wynika z najnowszego badania Euromonitor dla Google na temat platform zakupowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zdaniem ekspertów rosnąca popularność modelu marketplace ma wiele powodów.
W Polsce rodzime platformy zakupowe wygrywają z globalnymi. Graczem numer jeden jest Allegro. Zdaniem ekspertów jego sukces wynika m.in. z dopasowania się do potrzeb lokalnych użytkowników. Allegro proponuje programy skierowane zarówno do kupujących, jak i sprzedających. Ale jest też inne wytłumaczenie.
- Na części rynków Europy Zachodniej, na których Amazon pojawił się wiele lat temu, jego pozycja jest silna. Mowa o Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji. Natomiast w krajach, w których zadebiutował później, na przykład w Holandii czy Szwecji, jego popularność jest słabsza. Powodzenie AliExpress jest natomiast powiązane z poziomem zamożności danego kraju - zauważa Michał Protasiuk z Google Polska.
Zdaniem ekspertów w przyszłości można spodziewać się, że rynek zakupów internetowych będzie mniej różnorodny niż dziś. W USA rokrocznie rośnie udział Amazonu w całkowitej sprzedaży e-commerce. Traci natomiast e-Bay.
- Choć przy rosnącym rynku zakupów online pojawienie się nowych graczy jest nieuniknione. Widać to już teraz chociażby na przykładzie platformy Wszystko.pl, która zapowiada debiut w najbliższym czasie - mówi Adam Ciesielczyk, szef platformy zakupowej Erli.pl.
Platformy zakupowe na polskim rynku handlowym / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe