Odpowiedzialny biznes to także taki, który wspiera pomysły niemające szans na normalne finansowanie
Młoda firma, samotny wynalazca albo grupa ludzi z pomysłem nie zawsze mogą zdobyć finansowe na rozwój swojego przedsięwzięcia. Dlatego niektóre duże spółki, głównie z branży ITC, zdecydowały się wspierać pomysły na wczesnym etapie rozwoju, nie obejmując w nich jednocześnie udziału jak normalny inwestor.
Taki program od dwóch lat realizuje UPC, operator telewizji kablowej i dostawca internetu. W ramach Think Big początkująca firma może zdobyć nagrody w konkursie głównym programu oraz na wsparcie w realizacji projektu. W tym roku w finale znaleźli się m.in. twórcy portalu eWejściówki.pl sprzedającego wejściówki do teatrów przez internet, projekt interaktywnych okularów Oculus Rift, autorzy systemu wspomagania ćwiczeń przez analizę zakresów ruchu, twórcy systemu umożliwiającego wyświetlanie obrazu w powietrzu czy inżynierowie projektujący roboty rehabilitacyjne. Ci ostatni z robotem Luna EMG zdobyli główną nagrodę w wysokości 40 tys. zł.
– Organizujemy Think Big, by wspierać nowoczesną, innowacyjną przedsiębiorczość. To ona może być motorem konkurencyjnej gospodarki i rozwoju nowoczesnego społeczeństwa. Im więcej innowacyjnych firm korzystających z nowych technologii, tym lepiej – wyjaśnia Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej UPC Polska. Dodaje, że program kierowany jest do firm, które udowodniły już, że ich pomysł ma uzasadnienie biznesowe, ale potrzebują wsparcia, by go dalej rozwijać. – Jak pokazuje przykład Luna EMG, twórcy robotów rehabilitacyjnych, program Think Big adresowany jest do szerokiego grona firm z różnych obszarów – podkreśla Gołos. Zastrzega, że UPC co prawda nie wyklucza współpracy z uczestnikami Think Big i inwestowania w ich produkty, ale nie jest to nadrzędny cel. – Celami są przede wszystkim wsparcie dla firm, poznanie przez nie potencjalnych inwestorów, rozmowy z mentorami – podsumowuje Gołos.
Dwa programy wsparcia dla start-upów ma Orange Polska. Pierwszy, BIHAPI (od ang. Bussiness Intelligence Hackathon API) jest konkursem wspierającym twórców nowatorskich aplikacji na urządzenia mobilne. W finale najnowszej edycji konkursu, który zakończył się 22 stycznia 2015 r., znaleźli się m.in. autorzy aplikacji dla rodziców chcących czytać dzieciom bajki na odległość, dla osób angażujących się w życie lokalnych społeczności, do obsługi pasażerów, szybkiego znajdowania potrzebnych miejsc w dużych aglomeracjach oraz elektroniczny stacz kolejkowy. – BIHAPI to otwarty konkurs, podczas którego budujemy innowacyjne rozwiązania łączące narzędzia komunikacyjne i internet. Rozwiązują one problemy społeczne, a jednocześnie stwarzają nowe możliwości biznesowe – opisuje projekt Sebastian Grabowski, dyrektor centrum badawczo-rozwojowego Orange.
Z kolei Orange Fab to pogram wspierający rozwój małych, innowacyjnych firm, w którym uczestnicy otrzymają szansę na rozwój swojego produktu i współpracę z Orange poprzez zdobycie inwestora. Telekom kupuje najciekawsze rozwiązania, by zaoferować je swoim klientom. – Pierwsza edycja przyniosła wymierne efekty: na początku tego roku dwa rozwiązania – PublishSoSimply i Wizyta.pl – będzie można kupić w naszej chmurze dla firm. Trzecim z rozwiązań, Sesame+, interesuje się firma Integrated Solutions – opowiada Piotr Muszyński, wiceprezes Orange. Druga edycja konkursu została zapoczątkowana w listopadzie 2014 r., a przyjmowanie zgłoszeń od zainteresowanych zakończono dwa tygodnie temu.
Ranking CSR przedsiębiorstw w Polsce
Zapraszamy do udziału w IX edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm.
Ranking jest sporządzany na podstawie wypełnionej i przesłanej do redakcji DGP ankiety. W tegorocznej ankiecie zawartych jest 60 pytań zamkniętych, jednokrotnego wyboru, z następujących pięciu obszarów CSR: odpowiedzialne przywództwo, zaangażowanie społeczne, komunikacja z interesariuszami, innowacyjność społeczna oraz odpowiedzialne zarządzanie.
Termin nadsyłania ankiet upływa 6 lutego 2015 r.