Dziś Prezes Zarządu HSW S.A. Krzysztof Trofiniak, wybrany niedawno do zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., podpisał umowę na produkcję i polonizację (na podstawie licencji) 120 podwozi do armatohaubicy Krab typu K9 Samsung Techwin.
Do 2022 roku do polskiej armii ma trafić 120 armatohaubic Krab (pięć dywizjonów po 24 sztuki każdy). W ramach pierwszej fazy realizacji umowy (2017 r.), z Korei do Polski dostarczona zostanie pilotażowa partia gotowych podwozi, zaspokajająca potrzeby produkcji pierwszego dywizjonu. W ramach fazy drugiej (2018-2022 r.), na podstawie udzielonych licencji i dzięki transferowi technologii, kolejne podwozia zostaną wyprodukowane już w Polsce.
– Program dywizjonowych modułów ogniowych Regina w oparciu o armatohaubice Krab jest jednym z ważniejszych projektów modernizacji polskiej artylerii. MON chce zakończyć dłużący się proces pracy wdrożeniowej. Dlatego też, w związku z oświadczeniem wykonawcy Huty Stalowa Wola, że nie jest w stanie ukończyć projektu przy wykorzystaniu dotychczasowego podwozia, podjąłem decyzję o dokończeniu przedsięwzięcia z zastosowaniem licencjonowanego podwozia. To trudna, ale konieczna decyzja. Pozyskanie nowoczesnych i sprawdzonych podwozi koreańskich z haubicy K9 pozwoli na szybkie wdrożenie armatohaubicy Krab do służby. Krab ze spolonizowanym podwoziem K9 będzie ważnym produktem polskiego przemysłu – powiedział Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
– Musimy mieć odwagę podejmować trudne decyzje. PGZ stoi przed szansą pozyskania technologii odpowiadającej potrzebom polskiej armii. Tym samym polskie firmy będą mogły aktywnie uczestniczyć w jej modernizacji. Podpisana dziś umowa pozwoli spolonizować koreańską technologię, otworzyć polską branżę zbrojeniową na zagraniczne rynki, zagwarantować ciągłość produkcji oraz utrzymać miejsca pracy w Grupie – powiedział Zdzisław Gawlik, sekretarz stanu w MSP.
– Analizując wszystkie za i przeciw zdecydowaliśmy się na kooperację z zagranicznym partnerem. Kontrakt pomiędzy HSW a firmą Samsung Techwin oprócz uporządkowania kwestii produkcji Kraba oznacza transfer nowoczesnych technologii do spółek wchodzących w skład PGZ
– powiedział prezes zarządu PGZ S.A. Wojciech Dąbrowski, komentując podpisanie umowy.
Zgodnie z deklaracją władz PGZ S.A., integracja, montaż i testy wszystkich 120 sztuk Kraba odbędzie się w Hucie Stalowa Wola S.A. Natomiast kwestią otwartą jest podział prac nad produkcją podwozi licencjonowanych.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. chce wykorzystywać potencjał produkcyjny zakładów grupy, w tym Bumaru-Łabędy. W tym celu prezes HSW S.A. zwrócił się do Zarządu Bumaru-Łabędy z zapytaniem o wstępną ofertę produkcji spolonizowanych podwozi. O ewentualnym uzyskaniu zlecenia będą decydowały trzy kryteria: oferowana jakość, deklarowana terminowość oraz wycena realizacji.
Ta oferta to ogromna szansa dla gliwickich zakładów. Koreańskie podwozie K9 jest bowiem uniwersalne i może być wykorzystane także w innych pojazdach, które mogą powstać w przyszłości na użytek zarówno polskiej armii, jak i z przeznaczeniem na eksport. Podwozie K9 ma większy potencjał rozwojowy od dotychczasowego rozwiązania zastosowanego w Krabach. Co istotne, w kolejnym etapie, PGZ S.A. w ramach centralizacji produktowej, planuje utworzyć w Gliwicach centrum techniki gąsienicowej. Pomoże to wykorzystać kompetencje posiadane przez pracowników Bumaru-Łabędy i potencjał doświadczeń zakładów.
– Przykład KTO Rosomak, produkowanego w zakładach Rosomak S.A., należących do grupy PGZ, pokazuje, że dobrze przeprowadzony proces zakupu i wdrożenia licencji daje ogromną szansę dokonania technologicznego przełomu w procesie projektowania, wdrożenia i finalnej produkcji nowoczesnego produktu dla polskiej armii, ale także dla odniesienia sukcesu eksportowego. Jest tylko jeden istotny warunek, taką szansę trzeba chcieć i umieć wykorzystać – powiedział prezes Wojciech Dąbrowski.
Początek realizacji programu armatohaubicy Krab sięga 1999 r. Wykryte problemy techniczne kadłubów podwozi dostarczanych przez Bumar- Łabędy, i ciągnący się, nieskuteczny proces prób usunięcia tych wad, spowodowały konieczność podjęcia natychmiastowej decyzji odnośnie przyszłości całego projektu. W tym celu władze PGZ S.A., w ścisłym porozumieniu z kierownictwem Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Skarbu Państwa, podjęły decyzję o zakupie licencji nowoczesnych podwozi K9 produkowanych przez koreańską spółkę Samsung Techwin.