statystyki

Jeżeli złamie się Google'a, mogą stracić konsumenci. Kto poradzi sobie z potęgą monopoli?

autor: Mariusz Janik06.12.2014, 10:00
Długa lista głośnych antymonopolowych procesów to również przypadki mniej typowe.

Długa lista głośnych antymonopolowych procesów to również przypadki mniej typowe.źródło: ShutterStock

Każda firma dąży do zduszenia konkurencji. Jednak gdy jej się to udaje, cierpią na tym konsumenci. Kto jest w stanie przywrócić równowagę? Tylko państwo. Bo to ono dba jeszcze o zdrową rywalizację na rynku.

Andreas Schwab mógłby być menedżerem Google. Energiczny i wygadany czterdziestolatek jest jednak politykiem niemieckich chadeków. I od dobrych kilku lat najtwardszym krytykiem giganta z Mountain View. Przygotowany przez niego projekt rezolucji europarlamentu wyraża nie tylko zaniepokojenie, ale wręcz strach przed dominacją amerykańskiego giganta, i sugeruje sposoby rozwiązania problemu. Z podziałem firmy włącznie. – Nie jesteśmy przeciwni Google z powodów ideologicznych. Jesteśmy przeciwko monopolom – podkreśla inicjator akcji.

Inicjatywa trafiła na podatny grunt. W przeprowadzonym pod koniec listopada głosowaniu została przegłosowana znaczącą większością głosów. Problem w tym, że ani europarlamentarzyści, ani Komisja Europejska nigdy jeszcze nie dzielili prywatnej firmy – i właściwie nie mają do tego uprawnień. Dlatego inicjatorzy rezolucji szukają ratunku u twórców przepisów dotyczących ochrony konkurencji na europejskim rynku oraz organów antymonopolowych.

Jaki jest Google, każdy widzi. Wyszukiwarka obsługuje dziś 90 proc. zapytań w Europie i daje jej to potęgę, jakiej nie miała żadna inna firma. Eurodeputowani żądają, by przyjrzeć się w szczególności czterem polom aktywności: sposobowi prezentacji wyników wyszukiwania w porównaniu z innymi wyszukiwarkami, kopiowaniu treści z innych serwisów internetowych (np. zawierających recenzje usług czy towarów), wyłączności Google na umieszczanie reklam przy wynikach wyszukiwania i konsekwencjom, jakie firma wyciąga wobec reklamodawców, gdy decydują się oni prowadzić kampanie również w innych wyszukiwarkach. Już w samych pytaniach zawarte są więc sugestie, w jaki sposób Google wykorzystuje rynkową przewagę.


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane