statystyki

Lajkuję, komentuję, szeruję: Za fanów firmy są gotowe zapłacić prawdziwe pieniądze

autor: Sylwia Czubkowska18.10.2014, 08:00
Unicef wyśmiał iluzoryczność lajkowania jako rzeczywistego wsparcia.

Unicef wyśmiał iluzoryczność lajkowania jako rzeczywistego wsparcia.źródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Duncan Chard

Choć wciąż trwa szał na bitcoiny, to tak naprawdę jest inna znacznie gorętsza wirtualna waluta: popularność i uwaga internautów. Za fanów i ich lajki już dziś wiele firm jest gotowych zapłacić. I to w twardej gotówce.

Przez trzy dni nic na Facebooku nie polubiłam. Trochę komentowałam, lecz ani razu nie wcisnęłam rozpoznawalnego na całym świecie symbolu podniesionego kciuka. „Lubię to!” wprowadzone przez Facebooka ledwie pięć lat temu stało się uniwersalnym znakiem akceptacji, aprobaty, wsparcia. Kliknięcie w ikonkę z podniesionym kciukiem dla wielu osób stało się już odruchem. Dla mnie także.

I to do tego stopnia, że miałam wyrzuty sumienia, iż brak mojego lajka może sprawić komuś przykrość. Ale za to przez kolejne trzy dni lajkowałam wszystko. Wszystko, co trafiło na moją tablicę: nieśmieszne wpisy, głupie zdjęcia kotów, linki do kiepskich teledysków i żenujących demotów. Wszystkie wpisy marek i firm, których profile kiedyś polubiłam, wszystkie linki do mniej lub bardziej sensownych tekstów z obserwowanych przeze mnie profili gazet, polecane mi przez Facebooka w ramach reklamy kolejne profile i reklamy.

Czyli po trzech dniach bycia zmorą FB – użytkownikiem martwym, stałam się użytkownikiem idealnym. Chciałam w ten sposób sprawdzić, czy eksperyment opisany w magazynie „Wired” także w moim przypadku będzie miał podobne skutki.

Wartość przedmiotów czy treści przestała być wyznaczana przez ich cenę wyrażaną w walucie. W realu ten tradycyjny model jeszcze się broni, lecz w rzeczywistości wirtualnej tradycyjne pieniądze zostały zastąpione przez nowe dobro: reputację i uwagę internautów


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane