Rosnące koszty, w tym pracy, sprawiają, że działalność jest coraz mniej opłacalna. Zwłaszcza dla działających w pojedynkę placówek, które walczą o klientów, nie tylko z sieciówkami, ale i dynamicznie rosnącym e-commercem. To przekłada się na zadłużenie w branży. Po pierwszym półroczu sięga ono już 2,2 mld zł, podczas gdy na koniec 2020 r. wynosiło 2,1 mld zł. – Wielu biznesom zajmującym się sprzedażą nie jest łatwo rozliczać się w terminie nie tylko z powodu lockdownów i koronakryzysu, ale też z powodu trudności ze ściąganiem należności. Niemal połowa firm handlowych ma odbiorców spóźniających przelewy o ponad 60 dni – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. w bazie Dun & Bradstreet na podstawie danych z sądów odnotowano 95 upadłości firm z branży handlu detalicznego, co w porównaniu do ubiegłego roku stanowi wzrost o niemal 140 proc. ©℗