Partner konkursu Economicus
Anna Sarnacka-Smith
„Siła różnic w zespole. Jak indywidualne potrzeby i motywacje przekuć w wartość i wspólny cel?”
MT Biznes, Warszawa 2019
Menedżerka oraz konsultantka ds. zasobów ludzkich Anna Sarnacka-Smith stara się pomóc czytelnikowi w poradzeniu sobie z faktem, że ludzie różnią się płcią, przekonaniami, wiekiem, kompetencjami, stylem życia, osobowością czy doświadczeniem. A przecież jednocześnie ci tak bardzo różni ludzie mają stworzyć zgrany zespół. Czyli, mówiąc wprost, pracować ze sobą oraz być wydajnymi – i przy tym się nie pozabijać.
Zyta Machnicka
„Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”
Helion/OnePress, Gliwice 2020
Zdaniem Zyty Machnickiej każdą firmę stać na to, by być lepszym pracodawcą. W tym celu należy przede wszystkim poprawić komunikację z pracownikami. A jeszcze konkretniej – postawić na employer branding. Pojęcie to funkcjonuje w literaturze biznesowej od lat 90. XX w. i najczęściej jest ono przez pracodawców rozumiane jako rodzaj PR: konieczność „pokazania się” i zapozowania na „pracodawcę marzeń”. Ma to skutkować przyciąganiem najlepszych specjalistów (oraz dobrym samopoczuciem kierownictwa „takiej fajnej” firmy). Według Machnickiej to nie jest dobra droga, bo celem powinien być „autentyczny employer branding”. Jak to osiągnąć, wyjaśnia w książce.
Magdalena Kieferling
„Efekt piaskownicy. Jak szefować, żeby roboty nie zabrały ci roboty?”
Helion/OnePress, Gliwice 2020
Zwykło się uważać, że problem bezrobocia technologicznego dotyczy przede wszystkim robotników. To oczywiście nie jest prawdą. Kompetencje menedżerskie także podlegają automatyzacji oraz algorytmizacji. Już od dawna nad głowami białych kołnierzyków gromadzą się ciemne chmury. Magdalena Kieferling, chętnie określająca siebie jako „szefolożkę”, ma dla czytelników propozycję, która ma ich przygotować na nadciągające zmiany. W swojej książce rozbudowuje metaforę pracy jako wielkiej piaskownicy, w której spędzają czas dorośli ludzie. Jak sprawnie posługiwać się grabkami i łopatką w nowej rzeczywistości?
Andrzej Nartowski
„Etykieta wartości”
Difin, Warszawa 2020
Nieoczekiwana propozycja: publicysta oraz weteran polskiego rynku kapitałowego Andrzej S. Nartowski uczy etykiety. Czyli należytych form zachowania. „W biznesie etykieta także jest fragmentem opakowania. Czasem można wyczytać z niej prawdę. Czasem nie. Lecz znajomość etykiety nigdy nikomu nie zaszkodziła” – pisze. Bo tak jak istnieje etykieta towarzyska, dyplomatyczna czy netykieta, tak samo możemy mówić o czymś, co się nazywa etykietą biznesu. A Nartowski chętnie zapozna czytelnika z jej prawidłami.
Agnieszka Wojtczuk-Turek (red.)
„Sztuka dla biznesu. Wspieranie kreatywności w organizacji”
PWN, Warszawa 2019
To praca zbiorowa, badająca najrozmaitsze aspekty i związki pomiędzy biznesem a sztuką. Również w wymiarze praktycznym. Na przykład Dariusz Turek pisze o tym, jak na biznes może wpływać muzyka jazzowa. A czy architektura może kształtować wartości i cele organizacji? Nad tym problemem zastanawia się Krzysztof Zalewski. Czy fotografia wspiera rozwój i przywództwo? Tłumaczy z kolei Dorota Raniszewska.
Katarzyna Ciupa
„Blockchain. Wartość w trzech wymiarach”
Difin, Warszawa 2020
Technologia blockchainu jest z nami już od ponad dekady. Zastosowane przez ekonomistkę Katarzynę Ciupę podejście do zagadnienia do najbardziej przystępnych niestety nie należy. I nie jest łatwo z początku zrozumieć sedno przekazu o „trzyelementowości blockchaina”. Jednak po wgryzieniu się w temat widać, że mamy do czynienia z pracą, która może wiele wyjaśnić tym wszystkim, dla których blockchain to wciąż czary-mary.
Barbara Mróz-Gorgoń
„Rebranding. Strategiczna zmiana dla organizacji”
PWN, Warszawa 2019
Solidna i wieloaspektowa praca Barbary Mróz-Gorgoń z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autorka pokazuje najpierw, na czym polega zmiana firmowej marki w teorii. Bo przecież może ona dotyczyć różnych dziedzin – od logo aż po zmianę strategii rozwoju. Następnie autorka odwołuje się do badań prowadzonych wśród organizacji, które przeszły już proces rebrandingu. Zebrana w ten sposób wiedza oraz doświadczenia mogą się przydać niejednemu biznesowemu wyjadaczowi.
Mariola Ciszewska-Mlinarič
„Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Historie opowiedziane z pasją”
Poltext, Warszawa 2020
Wiele polskich przedsiębiorstw ma już za sobą bogate doświadczenia w robieniu interesów poza granicami. O lekcjach, które można wyciągnąć z tych przykładów „internacjonalizacji”, opowiada Mariola Ciszewska-Mlinarič. Jej praca może stać się kopalnią praktycznej wiedzy i celnych rad dla tych, którzy planują biznesową ekspansję. Albo są w jej trakcie.
Małgorzata Sidor-Rządkowska
„Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking”
Wolters Kluwer, Warszawa 2020
Nasza praca się zmieniła, bo pandemia znacząco przyspieszyła procesy, które trwały. Przewiduje się, że spora część pracy zdalnej utrzyma się po zakończeniu walki z koronawirusem. Będą również postępowały niekorzystne dla pracownika procesy wypychania go poza zakład – na własną działalność i pracę w trybie chałupniczo-akordowym. Książka Małgorzaty Sidor-Rządkowskiej próbuje uporządkować rzeczywistość i wyciągnąć z niej cenne praktyczne wskazówki.
Rafał Nawrocki
„Rachunkowość fundacji i stowarzyszeń”
ODDK, Warszawa 2020
Rafał Nawrocki jest dobrze znanym autorem poradników dla podmiotów ekonomii społecznej. W tej pracy daje wiele cennych rad na temat tego, jak sprawnie i zgodnie z regułami sztuki prowadzić rachunkowość fundacji i stowarzyszeń. Jego praca stała się już nawet podręcznikiem na niektórych uczelniach ekonomicznych w Polsce.