Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport o stanie usług pocztowych w Polsce. W 2013 r. z prawie 2 mld świadczeń zrealizowanych przez Pocztę Polską ponad 0,8 mld stanowiły usługi powszechne (a więc te najszerzej dostępne – listy, paczki).

Według raportu w Polsce działało w ostatnim roku 160 operatorów, ale UKE zwrócił szczególną uwagę na działalność Poczty Polskiej. Do końca 2015 r. jest ona operatorem wyznaczonym. Oznacza to, że ma monopol na realizację usług powszechnych. Według stanu na koniec 2013 r. Poczta Polska posiadała 7884 placówki. To o prawie 600 mniej niż w roku poprzednim.
98 proc. wszystkich zrealizowanych przesyłek stanowiły listy. Reszta to paczki. Listów zwykłych wysłano prawie tyle samo, co poleconych. Przesyłki z zadeklarowaną wartością nie były popularne i stanowiły zaledwie 0,1 proc. wszystkich przesyłek.
Poczta Polska przyjęła w tym czasie do rozpatrzenia prawie 134 tys. reklamacji dotyczących usług powszechnych. Ponad 70 proc. z nich zostało odrzuconych. Na korzyść klienta rozpatrzono zaledwie 24 proc.
Najpopularniejszą przyczyną reklamacji była utrata listu lub paczki – tego dotyczyło blisko 10 tys. wniosków. Prawie wszystkie odnosiły się do przesyłek poleconych. 2 tys. dotyczyło uszkodzenia przesyłki. Reklamowano również opóźnienia czy nieprawidłowe wypełnienie dokumentów potwierdzających odbiór przesyłki rejestrowanej.