"Jesteśmy dobrze przygotowani do działalności w 2014 - w roku, w którym spodziewamy się wciąż trudnych warunków gospodarczych i otoczenia konkurencyjnego. Biedronka w Polsce pozostaje naszym pierwszym strategicznym priorytetem, głównym celem dla naszych inwestycji i siłą napędową naszego wzrostu" - powiedział prezes JM Pedro Soares dos Santos, cytowany w komunikacie.
Spółka podała, że Biedronka otworzy w tym roku ok. 300 sklepów i trzy nowe centra dystrybucyjne. Na koniec 2013 r. sieć składała się z 2.393 sklepów o łącznej powierzchni 1,5 mln m.2.
"Choć 2013 był rokiem, w którym rozpoczęliśmy działalność operacyjną w Kolumbii, Biedronka pozostała głównym priorytetem w programie inwestycyjnym - zainwestowaliśmy 402 mln euro w spółkę, która otworzyła 280 sklepów i dwa nowe centra dystrybucyjne" - czytamy w komunikacie.
Inwestycje w Biedronkę stanowiły 74% całości inwestycji grupy w 2013 r. wobec 87% w 2012 r. Grupa planuje zwiększyć całkowitą wartość inwestycji do 600-700 mln euro w 2014 r. z 540 mln euro w 2013 r.
Celem jest nadal wzrost sprzedaży w Polsce i w Portugalii w tempie szybszym od wzrostu rynku, podkreśla Jeronimo Martins.
Na polskim rynku sprzedaż detaliczna wzrosła w 2013 r. o 2,6%, tj. o 1,8 pkt proc. mniej niż w 2012 r., podała spółka tłumacząc niższy wzrost spowolnieniem gospodarczym oraz większym zdyscyplinowaniem i ostrożnością konsumentów. Zwraca też uwagę na znaczące spowolnienie inflacji cen żywności na rynku - do 2,0% z 4,3% rok wcześniej.
"Sprzedaż Biedronki wzrosła o 15,0% (w walucie lokalnej), natomiast sprzedaż porównywalna (like-for-like) - o 4,2% przy realizacji planu wzrostu, która doprowadziła do otwarcia 280 nowych sklepów" - przypomina Jeronimi Martins (dane o sprzedaży Biedronki w Polsce za 2013 r. opublikowano w połowie stycznia br.)
Spółka podała w dzisiejszym komunikacie, że EBITDA sieci Biedronka wzrosła o 8,7% do 600 mln euro w ub.r., stanowiąc 77% wyniku grupy, przy marży 7,8% (wobec 8,2% w 2012 r.).
W komunikacie podano także, że sieć sklepów kosmetycznych i aptek Hebe odnotowała 59 mln euro sprzedaży w 2013 r. W ub. r. otwarto 36 nowych punktów tej sieci, zwiększając ich całkowitą liczbę do 104.
Jeromino Martins to portugalska grupa działająca w sektorze FMCG. Jest właścicielem sieci Biedronka - największej sieci detalicznej w Polsce. Jej plany przewidują osiągnięcie 3000 sklepów pod marką Biedronka w 2015 r.