Wobec spadku rynku kolportażu prasy, Ruch planuje wdrażanie nowych usług na bazie swojego zaplecza logistycznego. Będzie to jednak kosztowne, więc spółka może pozyskać kolejnego inwestora zewnętrznego, poinformował prezes Igor Chalupec.

"W 2013 roku kolportaż prasy przyniesie 35% przychodów, sprzedaż detaliczna będzie stanowić 55% biznesu, a resztę stanowią już wpływy z nowych usług jak Citylight, Lotto, usługi finansowe czy Paczka w Ruchu. Tę ostatnią usługę testujemy w nowej odsłonie w ramach współpracy z Merlinem, celowo w najgorętszym okresie przedświątecznym. Liczba dziennie dostarczanych paczek wzrosła dziesięciokrotnie Po zakończeniu testu planujemy zaproponować naszą usługę operatorom e-commerce'owym" - powiedział Chalupiec w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Prezes dodał, że rynek sprzedaży prasy, tytoniu i biletów stale się kurczy. Żeby przetrwać, Ruch musi wykorzystać swoje atuty, czyli aktywa logistyczne. Rozważa jeszcze usługi płatnicze oraz dwa projekty. Pierwszy ma na celu lepsze wykorzystanie naszego potencjału logistycznego i posiadanych magazynów.

"Drugi jest bardziej złożony i musiałby wiązać się m. in. z pozyskaniem nowego kapitału. W czerwcu uruchomiliśmy pierwsze sklepy. tzw. convenience stores. Działają w naszych własnych punktach: zastąpiliśmy salony nowymi sklepami, które funkcjonują pod zmienionym logo Ruchu, bo nie chcieliśmy, by sklep kojarzył się z dotychczasową ofertą Ruchu" - dodał Chalupiec.

Prezes nie podał zakładanych kosztów tych inwestycji. Wiadomo natomiast, że właściciel Ruchu - Eton Park Capital Management - raczej nie dofinansowuje tego projektu.

"Środki musiałyby pochodzić od inwestora zewnętrznego. Na marginesie: w ostatnich trzech latach zrealizowaliśmy z własnych - czyli inwestora - ogromny plan inwestycyjny. (...) Przez ostatnie trzy lata właściciel Ruchu zainwestował działania 107 mln zł" - wyliczył.

Prezes przypomniał, że Ruch kończy etap gruntownej modernizacji i restrukturyzacji firmy i przechodzi do fazy wzrostu oraz oferowania nowych usług. Ta faza może wymagać zasilenia w kapitał.

"Niewykluczone, że w nadchodzącym roku poszukamy do rozwijania tych planów nowego partnera. Możliwe są wszystkie opcje. Właściciel Ruchu jest wystarczająco elastyczny" - podsumował Chalupec.

Ruch S.A. obecnie jest jednym z największych kolporterów prasy w Polsce z blisko 40% udziałem w rynku. Dostarcza prasę do ponad 22 000 punktów, Pod logo Ruchu działa 2500 punktów sprzedaży detalicznej. Miesięcznie obsługuje ponad 11 milionów klientów.