"Poszukujemy możliwości zwiększenia naszej efektywności przewozowej, kolejowej. Jest wiele opcji, a jedną z rozważanych jest współpraca ze wszystkimi podmiotami, które dysponują w Polsce możliwościami przewozowymi" - powiedział w rozmowie z ISBnews Machajewski.
Wiceprezes dodał, że projekt jest dopiero na początkowym etapie, rozpoczęły się pierwsze analizy i wstępne rozmowy z potencjalnymi partnerami.
"Potwierdzam, że do grupy tych partnerów należą m. in. Grupą Azoty oraz KGHM. Przeprowadziliśmy już pierwsze konsultacje, ale na obecnym etapie nie chcę jeszcze powiedzieć z kim, nawet czy z wyżej wymienionymi spółkami" - powiedział Machajewski, potwierdzając informacje ISBnews nt. skali projektu.
Pomysłodawca i koordynator "projektu kolejowego" podkreślił, że podstawowym celem nowo powstałego podmiotu byłaby budowa jego wartości, by później móc czerpać korzyści z jego posiadania. Na razie nie ma precyzyjnego terminu powołania nowej spółki, ale gdyby zależało to od Machajewskiego, "stało by się to bardzo szybko".
"Przede wszystkim chcemy zwiększyć efektywność naszych spółek i widzimy takie możliwości. Później możliwe jest kilka scenariuszy sprzedaży takiego podmiotu. Wprowadzenie spółki na GPW jest jednym z nich" - podsumował Machajewski w rozmowie z ISBnews.
W kwietniu wiceprezes Lotosu ds. produkcji i rozwoju Marek Sokołowski poinformował agencję ISBnews, że w sprawie spółki Lotos Kolej trwają na razie analizy wewnętrzne i nie odbywają się także rozmowy z potencjalnymi kupcami. Natomiast w grudniu 2012 r. ówczesny prezes PKP Cargo Wojciech Balczun zadeklarował, że spółka jest zainteresowana przejęciami spółek przewozowych Grupy Lotos i PKN Orlen, jeśli zapadnie decyzja o ich sprzedaży.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) po I kw. 2013 r. liderem polskiego rynku towarowych przewozów kolejowych jest PKP Cargo z 46,77-proc. udziałem w przewiezionej masie. Kolejne miejsca zajmują Grupa DB Schenker (22,90%) oraz Grupa CTL (6,98%). Lotos Kolej zajmuje 5. miejsce z 3,9-proc. udziałem, a 7. Pol-Miedź Trans (2,38%). Natomiast największa spółka kolejowa Grupy Azoty - KP Koltar - posiada poniżej 0,5%. Łącznie więc zintegrowana grupa, połączona jeszcze ze spółkami Orlenu czy Ciechu mogła by zająć silną, 3. pozycję na polskim rynku.