Z trzeciego miejsca w poprzedniej edycji aż na piąte miejsce spadła sieć hipermarketów Carrefour. W pierwszej dziesiątce awans na ósmą pozycję zanotowała trzecia sieć dyskontowa Netto.

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych stanowi wszechstronną klasyfikację najważniejszych sieci detalicznych funkcjonujących w Polsce. Ranking został opracowany według autorskiej metodologii Kondej Marketing. Poszczególne sieci detaliczne są oceniane według 15 kryteriów, z których każde zostało podzielone na 5 podkategorii. Oznacza to, że każda grupa handlowa uzyskuje oceny od jednego do dziesięciu w 75 kategoriach, które dają łączną notę punktową zawartą w skali od 1 do 100. W zakres oceny wchodzą zarówno elementy zauważalne dla konsumentów, takie jak wizualizacja, aktywność promocyjna czy poziom cen, jak również czynniki związane z potencjałem rynkowym, standingiem finansowym czy strategią rozwoju operatora. Oto pierwsza dziesiątka:

1. Biedronka – 80,43

Biedronka poprawia wizerunek swoich sklepów i rozszerza asortyment produktów świeżych, głównie warzyw i owoców. W działaniach tych można zauważyć wyraźne dążenie do pozbycia się etykiety dyskontu i przyciągnięcia wielomilionowej rzeszy średnio zamożnych klientów. Ze względu na ubogi asortyment (około 1000 pozycji produktowych) portugalska sieć nie ma jednak szans stać się pełnoprawnym supermarketem. 

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych

źródło: Materiały Prasowe

2. Tesco hipermarkety – 79,68

Podobnie jak inne sieci hipermarketów, Tesco boryka się z problemem, jakim jest wygasająca skłonność Polaków do dokonywania zakupów w wielko powierzchniowych sklepach. Firma koncentruje się na wprowadzaniu konceptu Tesco Extra, który jest mniejszym kompaktowym hipermarketem, bardziej przyjaznym dla klientów niż wielkie sklepy przypominające lotniska. 

Ranking sieci detalicznych - hipermarkety

Ranking sieci detalicznych - hipermarkety

źródło: Materiały Prasowe

3. Lidl – 76,05
Lidl tworzy w Polsce sklepy, które nie mają odpowiedników w Europie i którym trudno jest przydać odpowiednią nazwę. Jest to dyskont, jednak z atrakcjami charakterystycznymi dla supermarketów delikatesowych (np. Tydzień Azjatycki czy Tydzień Grecki). Polskim konsumentom takie czarowanie wyraźnie odpowiada, zatem w naszym kraju ta niemiecka sieć ma przed sobą okres pewnego rozwoju.

Ranking sieci detalicznych - dyskonty

Ranking sieci detalicznych - dyskonty

źródło: Materiały Prasowe

4. Auchan – 75,00
Auchan przez wiele lat wyrobił wśród polskich konsumentów wizerunek sieci taniej i ta cenowa fascynacja trwa nadal. Francuska sieć modernizuje swoje markety, kusi klientów nocnymi wyprzedażami i darmowym bezprzewodowym Internetem. Można przewidywać, że Polacy nadal będą odwdzięczać się przyciąganiem wózków do kas (w tym – bezobsługowych) tej sieci.

5. Carrefour – 74,74
W Polsce hipermarkety pod szyldem Carrefour nie mają ani przewagi cenowej, ani też nie wyróżniają się jakością ekspozycji towarowej czy wdrażaniem atrakcyjnych rozwiązań. Hipermarkety tej francuskiej sieci są za to stosunkowo małe, co w dzisiejszych czasach jest atutem samym w sobie. To jednak za mało, by utrzymać stabilną pozycję na polskim rynku.
Firmę czeka zatem duży wysiłek, by jej sklepy stały się bardziej przyjazne polskim klientom.