Prawie 3 mld zł z Funduszy Europejskich przeznaczono na projekty mające ułatwić przedsiębiorcom i osobom indywidualnym dostęp do elektronicznych usług publicznych
Prawie 3 mld zł z Funduszy Europejskich przeznaczono na projekty mające ułatwić przedsiębiorcom i osobom indywidualnym dostęp do elektronicznych usług publicznych
Jeszcze niedawno wizyty w urzędach były dla wielu przedsiębiorców dość uciążliwą codziennością. Był to jedyny sposób na uzyskanie podstawowych zaświadczeń, np. o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS czy podatków. Kilka razy w miesiącu obowiązkowym punktem na mapie działalności gospodarczej był też urząd skarbowy lub poczta – tylko tak można było składać deklaracje podatkowe. Podobnie jak osobiste wizyty w banku, do lamusa powoli odchodzą również obowiązkowe wędrówki po urzędach.
W ramach programu Innowacyjna Gospodarka realizowanych jest prawie 30 projektów informatycznych, których celem jest udostępnianie elektronicznych usług publicznych na rzecz obywateli i przedsiębiorców oraz utworzenie zintegrowanych systemów świadczenia usług publicznych w ważnych obszarach działalności przedsiębiorców i życia obywateli.
Ich łączna wartość to 3,6 mld zł, z czego blisko 3 mld pochodzi z Funduszy Europejskich.
● składać zeznania PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 w formie elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
● korzystać z portalu informacyjnego ZUS, za pośrednictwem którego obywatele uzyskali dostęp do informacji o stanie kont, możliwość komunikacji z ZUS drogą elektroniczną, a przedsiębiorcy możliwość przekazywania składek online;
● korzystać z ksiąg wieczystych w internecie;
● rejestrować działalność gospodarczą, składać wnioski, przeglądać dane w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz zarządzać wpisami w systemie;
● korzystać z aplikacji PLICBD, dającej możliwość lokalizowania osoby dzwoniącej na numery alarmowe;
● korzystać z usług i funkcjonalności systemów celnych, w tym rejestracji i nadawania numerów identyfikacyjnych podmiotów gospodarczych dokonujących obrotu towarów w UE;
● składać sprawozdania elektroniczne w Głównym Urzędzie Statystycznym;
● korzystać z usług transmisji danych w Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej 112;
● korzystać z Geoportalu, gdzie na bieżąco udostępniane są kolejne warstwy danych geodezyjnych i kartograficznych.
● wiele usług z zakresu e-zdrowia – możliwość umówienia wizyty lekarskiej przez internetowe konto pacjenta, elektroniczne recepty i skierowania, możliwość wglądu do danych medycznych itd.;
● wdrożenie elektronicznej obsługi spraw z zakresu zabezpieczenia społecznego – wnioski o świadczenia rodzinne, wydanie zasiłku alimentacyjnego, wniosek o wpis do rejestru turnusów rehabilitacyjnych;
● dalszy rozwój dla usług dla podmiotów dokonujących przywozu i wywozu towarów (np. elektroniczna obsługa operacji przywozu, wywozu i tranzytu);
● uruchomienie wielu nowych usług w zakresie podatków – wstępnie wypełnione deklaracje roczne, udostępnianie informacji o niezaleganiu w płaceniu podatków, elektroniczne zaświadczenia o dochodach;
● wiele usług elektronicznych dla przedsiębiorców z branży telekomunikacyjnej, w tym wydawanie pozwoleń radiowych i telewizyjnych, pozwoleń radiowych na używanie urządzeń nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, rejestracja działalności komunikacyjnej;
● elektroniczna obsługa zgłoszeń alarmowych i automatyzacja procesów związanych z ich obsługą.
1. Stworzony został centralny system informatyczny umożliwiający osobom fizycznym rejestrację, zawieszenie, wznowienie i zaprzestanie działalności gospodarczej, a także aktualizowanie informacji o tej działalności drogą elektroniczną (usługi są już uruchomione). Ewidencja umożliwi również rejestrację na potrzeby VAT i ubieganie się o koncesje. System zapewnia też dostęp do informacji o zarejestrowanych przedsiębiorcach. Zakres projektu został rozszerzony o udostępnienie elektronicznych formularzy dla ok. 100 procedur administracyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ciągu roku funkcjonowania CEiDG ponad 33 tys. osób prowadzących działalność gospodarczą skorzystało z możliwości komunikacji drogą elektroniczną, składając ponad 1,1 mln wniosków dotyczących rejestracji działalności i dokonując ok. 3 mln wpisów dotyczących prowadzonej przez nich działalności (np. aktualizacje danych).
● Nazwa projektu: Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
● Nazwa beneficjenta: Ministerstwo Gospodarki
● Wartość projektu: 28 749 766,00 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 24 437 301,10 zł
● Data zakończenia: 31.12.2013 r.
2. Projekt Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE) dotyczy systemu informatycznego w obszarze zabezpieczenia społecznego, budowy nowego portalu informacyjnego umożliwiającego m.in. składanie wniosków, dokumentów, zapytań przez internet. W wyniku uruchomienia PUE możliwa stała się obsługa płatności przez pracodawców składek online, przygotowano również możliwość elektronicznej rejestracji zwolnień lekarskich. Efektem realizacji projektu jest uruchomienie usługi zapewniającej dostęp do danych zapisanych na indywidualnych kontach w ZUS osobom ubezpieczonym, płatnikom składek, osobom pobierającym świadczenia, lekarzom etc. W ciągu niecałego miesiąca funkcjonowania tego systemu (do 3 lipca 2012 r.), z tej możliwości skorzystało ponad 13 tys. użytkowników.
● Nazwa projektu: Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE)
● Nazwa beneficjenta: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
● Wartość projektu: 101 526 000,00 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 86 290 000,00 zł
● Data zakończenia: 31.12.2012 r.
3. Projekt System Informacyjny Statystyki Publicznej (SISP) dotyczy przebudowy systemu informatycznego Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prowadzonych klasyfikacji i nomenklatur, rejestru podziału terytorialnego kraju TERYT, rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON. W rezultacie wdrażania projektu powstanie portal umożliwiający przedsiębiorcom i innym podmiotom przesyłanie obowiązkowych sprawozdań w formie elektronicznej. Całkowicie w elektronicznej formie gromadzone są dane z ok. 180 formularzy. Z tej możliwości korzysta ok. 500 tys. zarejestrowanych podmiotów gospodarczych, które tą drogą przekazały ok. 3 mln sprawozdań.
Dzięki realizacji projektu możliwe jest rozszerzenie zakresu danych dostępnych dla wszystkich zainteresowanych (rozbudowa banku danych lokalnych, z których obecnie korzysta ok. 2 tys. użytkowników dziennie), a budowa systemu prezentacji informacji umożliwi użytkownikom prowadzenie samodzielnych analiz za pośrednictwem udostępnianych narzędzi analitycznych. Powstanie też system wspierania podejmowania decyzji dla administracji publicznej.
● Nazwa projektu: System Informacyjny Statystyki Publicznej (SISP)
● Nazwa beneficjenta: Główny Urząd Statystyczny
● Wartość projektu: 110 604 800,00 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 94 014 080,00 zł
● Data zakończenia: 31.12.2013 r.
4. Projekt Informatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych dotyczył informatyzacji rejestrów sądowych poprzez wdrożenie systemu informatycznego Nowej Księgi Wieczystej i zastąpienie dotychczasowych rejestrów papierowych. Dzięki realizacji projektu obywatele i przedsiębiorcy uzyskali możliwość przeglądania ksiąg wieczystych online bez konieczności wizyty w sądzie i ponoszenia jakichkolwiek opłat. Obecnie w Centralnej Bazie Danych Ksiąg Wieczystych zapisanych jest 16,48 mln elektronicznych ksiąg, co stanowi 78,9 proc. wszystkich czynnych ksiąg wieczystych.
● Nazwa projektu: Informatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych
● Nazwa beneficjenta: Ministerstwo Sprawiedliwości
● Wartość projektu: 29 959 005,42 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 21 175 959,30 zł
● Data zakończenia: 31.08.2011 r.
5. Projekt Geoportal 2 dotyczy rozbudowy systemu Geoportal utworzonego w latach 2004–2006 w ramach programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw – w szczególności rozbudowy Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Obywatel używając tego narzędzia, uzyska informacje przydatne np. przy zakupie działki (drogi i uzbrojenie, cieki wodne, gatunki chronione, zagrożenie powodziowe itp.). Portal umożliwia m.in. lokalizację wybranej działki według jej numeru, ale także pozwala pobrać dane na jej temat, bez konieczności wizyty w urzędzie. Stworzony zostanie również uniwersalny moduł mapowy jako narzędzie analizy danych m.in. dla podmiotów administracji, podmiotów z systemu powiadamiania ratunkowego. Realizacja projektu przyczyni się także do implementacji unijnej dyrektywy INSPIRE. Liczba użytkowników korzystających z udostępnionych elektronicznie zasobów infrastruktury informacji przestrzennej wyniosła w 2011 r. ponad 3,6 mln.
● Nazwa projektu: Geoportal 2
● Nazwa beneficjenta: Główny Urząd Geodezji i Kartografii
● Wartość projektu: 103 840 000,00 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 88 264 000,00 zł
● Data zakończenia: 31.12.2013 r.
6. Od czerwca 2011 r. platforma umożliwia lokalizację osoby dzwoniącej pod numer alarmowy 112, inne ogólnopolskie numery ratunkowe, czyli: 997, 998, 999, jak również numery lokalne, np. 986 do Straży Miejskiej w Warszawie czy do GOPR. Dzięki temu skraca się czas reakcji służb powołanych do niesienia pomocy i zlokalizowania zgłaszanego zdarzenia. Maksymalny czas przygotowania odpowiedzi przez system PLI CBD na zgłoszone zapytanie wynosi 4 sekundy, włączając w to czas przekazania danych lokalizacyjnych przez operatora telekomunikacyjnego.
● Nazwa projektu: Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD)
● Nazwa beneficjenta: Urząd Komunikacji Elektronicznej
● Wartość projektu: 19 500 803,99 zł
● Wartość dofinansowania z UE: 15 702 515,31 zł
● Data zakończenia: 30.06.2011 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama