W okresie styczeń - maj bieżącego roku zanotowano także wzrost sprzedaży samochodów o 1,7 proc. w porównaniu pierwszymi pięcioma miesiącami 2011. Dane te podało Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego.
Największy wzrost wśród producentów zagranicznych zanotował Volkswagen. W maju sprzedał 36 tys. nowych aut, czyli o 45 proc. więcej niż w roku poprzednim. Sprzedaż samochodów grupy BMW (BMW, Mini, Rolls Royce) wzrosła o 31 proc. i wyniosła ponad 27 tys., z czego samych pojazdów BMW było 25,5 tys.
Wyraźny wzrost sprzedaży zanotowały również firmy japońskie Toyota i Honda, a minimalny spadek miała Mazda. Od początku roku do końca maja Toyota sprzedała w Chinach 372 tys. aut, co stanowi 26,1-proc. wzrost w porównaniu z takim okresem w rokiem poprzednim, który był dla tej firmy niepomyślny. Po trzęsieniu ziemi w marcu 2011 problemy z zaopatrzeniem w części zamienne spowodowały znaczny spadek udziału firm japońskich na rynku chińskim.
W komentarzu do przedstawionych danych eksperci napisali, że należy spodziewać się dalszego wzrostu sprzedaży samochodów w drugiej połowie roku. Spowodowane to będzie planowanymi dotacjami rządu do zakupu samochodów przez rolników oraz bonifikatami za wymianę starych aut na nowe.