Przed Euro 2012 uda się zakończyć 80 proc. z ponad 200 zaplanowanych inwestycji, jedną piątą trzeba dokończyć po turnieju.
ikona lupy />
Najważniejsze inwestycje po Euro 2012 / DGP
Najwięcej pracy czeka na drogach, ale nie zabraknie jej także na lotniskach i dworcach. Eksperci podkreślają, że niewykończone drogi to największa porażka.
Jak zapewnia rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken, na budowanym za blisko 6 mld zł (połowę finansuje UE) odcinku autostrady A1 Toruń – Stryków prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku. Z kolei południowy odcinek A1 prowadzący do Czech (Gorzyczki – Świerklany) ma być gotowy 26 lipca. Podobnie sytuacja wygląda na małopolskich i podkarpackich odcinkach autostrady A4 prowadzących na Ukrainę. Terminy w tamtejszych kontraktach również są tegoroczne, choć nie wiadomo, czy w tym roku uda się oddać odcinek Rzeszów-Wschód – Jarosław.
Wreszcie pora na autostradę A2 na odcinku Łódź – Warszawa, który stanie się niechlubnym symbolem przygotowań do Euro 2012.
Choć 31 maja ma być tu zapewniona tzw. przejezdność, czyli możliwość pokonania całej nieskończonej jeszcze trasy, to do tego terminu prace na żadnym odcinku się nie zakończą. 6 czerwca nastąpi finał robót na odcinkach B, D i E. Na A i C, zakończenie jest przewidziane na 15 października – mówi Nelken.
Dokończyć trzeba będzie również Południową Obwodnicę Warszawy. Choć miała być przejezdna na Euro, w kwietniu GDDKiA przyznała, że to się nie uda, a możliwy termin jej oddania do użytku to koniec 2012 r. Z punktu widzenia kierowców ważna jest nie tyle terminowość inwestycji, ile to, by okazały się chociaż solidne i nie trzeba było łatać pęknięć i przeprowadzać remontów.
Mniej pracy czeka nas na dworcach i lotniskach. Strategiczne z punktu widzenia mistrzostw dworce, czyli te zlokalizowane w miastach gospodarzach, uda się zrealizować na czas.
W Warszawie zakończyła się modernizacja Dworca Wschodniego, do końca dobiegają też prace na dworcach w Gdyni, Poznaniu i we Wrocławiu. Jak zapewniają PKP, ich otwarcie nastąpi przed turniejem.
Na dworcu we Wrocławiu nadal będą prowadzone prace, ale jedynie w części komercyjnej. Powód poślizgu to odkrycie zabytkowych elementów obiektu. Ich dokumentację i renowację trzeba przeprowadzić z udziałem konserwatorów.
Tymczasem zakończenie prac przy dworcu Poznań Główny zaplanowano dopiero na drugą połowę 2013 r. Wtedy w jego obrębie powstaną galeria handlowa i dworzec PKS.
Jak dotąd PKP wyremontowały 30 dworców. W latach 2010 – 2011 przeznaczyły na ten cel 775 mln zł. Obecnie koleje realizują 56 inwestycji, których łączna wartość wynosi ponad 2,2 mld zł.
Za chwilę prace rozpoczną się na kolejnych kilku, m.in. w Ciechanowie, Toruniu i Łęczycy. – Wartość inwestycji ściśle kolejowych wynosi ok. 870 mln zł netto. Wartość inwestycji realizowanych z udziałem podmiotów zewnętrznych to ok. 1,5 mld zł netto – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP.
W planie jest wyremontowanie wszystkich ważniejszych z punktu widzenia pasażerów dworców. Wszystkich jest 900. To oznacza remont kilkuset z nich, co będzie miało miejsce w trakcie najbliższych kilku lat. – Począwszy od 2013 r., PKP zamierzają przeznaczać na modernizację obiektów dworcowych ok. 130 mln zł rocznie, przy zachowaniu dotacji celowej z budżetu państwa – dodaje Łukasz Kurpiewski.
Wciąż też nie udało się wybudować i wyremontować wszystkich lotnisk. W trakcie realizacji jest choćby inwestycja w Krakowie, gdzie powstanie nowy terminal pasażerski, a na inwestycje w najbliższych latach przeznaczono 800 mln zł. Prace toczą się też na lotnisku w Lublinie, które pochłoną 25 mln euro.
Wszystkim niedokończonym przed Euro inwestycjom przyglądać się będzie spółka celowa koordynująca przygotowania PL.2012. Choć już nie tak uważnie jak przed turniejem.
– My będziemy stopniowo wygaszać działalność. Inwestycje będą szły swoim trybem, choć liczymy na to, że wysokie tempo prac utrzyma się również po mistrzostwach – mówi Mikołaj Piotrowski ze spółki PL.2012.

Symbolem drogowej porażki stała się budowa autostrady A2

Euro 2012 Jeszcze 23 dni