Wtorkowy przetarg był kolejnym etapem prowadzonej od 2009 roku sprzedaży majątku Jelcza w celu spłacenia wierzycieli. Zakłady Samochodowe Jelcz SA postawiono w stan upadłości likwidacyjnej w styczniu 2008 r., na wniosek zarządu spółki, z powodu zadłużenia wynoszącego około 100 mln zł. Firma Jelcz-Komponenty, dostawca wojskowych samochodów ciężarowych, jako spółka-córka Jelcza wchodziła w skład masy upadłości i została w połowie marca br. roku wystawiona przez syndyka na przetarg, podobnie jak inne składniki majątku upadłej firmy.
Zakłady Samochodowe Jelcz SA (ZS Jelcz) w Jelczu niedaleko Wrocławia to jedna z najstarszych fabryk motoryzacyjnych w Polsce. Uruchomiono ją w 1952 w poniemieckich zakładach zbrojeniowych. W styczniu 1995 r. zakłady przekształcono w spółkę akcyjną, która trzy miesiące później sprzedana została firmie Sobiesław Zasada SA. Firmę Jelcz Komponenty utworzono w 2001 w ramach restrukturyzacji ZS Jelcz, jako spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Huta Stalowa Wola to producent systemów uzbrojenia m.in. na podwoziach samochodowych. Główni akcjonariusze spółki to Agencja Rozwoju Przemysłu i Ministerstwo Skarbu Państwa. W styczniu 2012 roku sprzedana została część HSW zajmująca się produkcją cywilną, czyli wytwarzaniem maszyn budowlanych. Nabywcą był chińska firma - za pośrednictwem swojej polskiej spółki - Liugong Machinery Poland.