Polskie miasta - gospodarze mistrzostw otrzymają od UEFA 20 mln zł. W budowę stref kibica, prezydentom miast oraz przedstawicielom spółki PL.2012, udało się wynegocjować od UEFA wkład w gotówce, sprzęcie i prawach marketingowych w wysokości milion euro dla Warszawy oraz po 759 tys. euro dla Gdańska, Poznania i Wrocławia.
Dodatkowo miasta dla swoich mieszkańców otrzymają pulę biletów VIP oraz po dwa tys. biletów na każdy mecz i tyle samo karnetów na wszystkie mecze. UEFA zagwarantowała również możliwość promocji miast na głównym ekranie w strefach kibica i na stadionach, oraz za granicą - przypomniano w raporcie Deloitte .
"Wartość wynegocjowanych warunków wynosi 20 mln złotych, czyli o 15 proc. więcej, niż otrzymały w 2008 r. miasta austriackie. Warto dodać, że w pierwotnej propozycji UEFA nie było mowy o żadnym dofinansowaniu." - napisano.
Można zarobić na reklamie
Euro 2012 może się przyczynić również do korzyści finansowych czerpanych przez miasta np. z wynajmu powierzchni reklamowych. "W planie przygotowań do Euro 2012, UEFA oraz partnerzy handlowi mają zapewnione pierwszeństwo lub wyłączność na nabywanie wszelkiego dostępnego miejsca będącego pod kontrolą miasta, na ich reklamy (m.in. metro, tramwaje, autobusy, nośniki reklamowe na trasie lotnisko-centrum) przez sześć miesięcy przed mistrzostwami i miesiąc po mistrzostwach." - podaje raport.
Zarabianie na gościach
Dodatkowo podczas mistrzostw pieniądze otrzymają bezpośrednio mieszkańcy miast gospodarzy między innymi właściciele hoteli, restauracji, taksówkarze. Ważnym aspektem są również nowe miejsca pracy dla lokalnej społeczności powstałe przy obsłudze turystów.
Lepsza i infrastruktura
Nowe stadiony zbudowane na potrzeby mistrzostw mogą zwiększyć frekwencję wśród kibiców na innych meczach, a co za tym idzie, podnieść pozycję finansową lokalnych klubów piłkarskich. Zmodernizowana infrastruktura: lepsze drogi, łączność, miejski transport, posłużą lokalnym mieszkańcom i wpłyną na atrakcyjność regionu w przyszłości.
Nowe doświadczenia
Poza kwestiami finansowymi mistrzostwa mogą przynieść miastom szansę na rozwój lokalny. Wśród korzyści, eksperci Delloitte wymieniają przede wszystkim zwiększenie aktywności mieszkańców regionów biorących bezpośredni udział w Euro 2012 oraz to, że zdobyte doświadczenie przy zarządzaniu tak dużym projektem, może w przyszłości zostać wykorzystane przy innych dużych międzynarodowych inicjatywach. Dla Polaków ważnym aspektem jest również wzmocnienie dumy narodowej z bycia gospodarzem tak wielkiego wydarzenia.
"W szerszej perspektywie wykorzystanie szansy, jaką niesie za sobą organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej, zależy od inicjatyw podjętych przez same miasta poprzez zapewnienie dodatkowych atrakcji spędzenia wolnego czasu dla fanów piłki. Mistrzostwa są bowiem niepowtarzalną szansą na promocję regionalnej kultury, folkloru oraz tradycji - muzeów, zabytków, parków, etc." - podkreślili eksperci firmy Deloitte.