W październiku, podobnie jak we wrześniu, nastąpiła poprawa nastrojów wśród konsumentów - podał w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,8 pkt do 88,2 pkt.

Według autorów badania, motorem poprawy są nadal coraz lepsze oceny sytuacji gospodarczej.

Z badania wynika, że Wskaźnik Klimatu Gospodarczego zanotował wzrost do poziomu 80,2 pkt (+5,5 pkt).

"Nastąpiło to przede wszystkim za sprawą wzrostu udziału osób, które oczekują w ciągu najbliższego roku poprawy sytuacji gospodarczej kraju (+4 pkt proc.). Dotychczasową zmianę, jaka zaszła w naszej gospodarce w ciągu ostatnich 12 miesięcy także oceniano nieco lepiej niż w ubiegłym miesiącu" - napisano w komentarzu.

Skłonność do Zakupów spadła o 0,7 pkt. Wartość tego wskaźnika wynosi obecnie 93,6 pkt.

"Jest to związane ze wzrostem niepewności w odniesieniu do sytuacji materialnej gospodarstw domowych - o przeszło 4 pkt. procentowe wzrosła liczba osób, które nie wiedzą, w jakim kierunku potoczą się zmiany w zakresie ich warunków materialnych. Możliwe, że nieznaczny spadek skłonności do zakupów jest związany również z postrzeganym wzrostem cen produktów. W październiku aż o 7 pkt procentowych wzrósł odsetek osób uważających, że w ostatnim roku ceny znacznie wzrosły" - napisano.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7 a 14 października 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.