Erste Group podnosi rekomendacje Cyfrowego Polsatu i Agory. Rynek reklamy pójdzie u nas w górę mimo światowego zagrożenia recesją.

Oczekujemy poprawy sytuacji na rynku reklamowym w Polsce. Wydatki firm wzrosną o 4,9 proc. w tym roku i o 6,2 proc. w przyszłym – podkreślał wczoraj przy okazji publikacji raportu Erste Group na temat sektora spółek mediowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej Vaclav Kminek, analityk rynku mediów. Polska wypada w raporcie najlepiej ze wszystkich krajów regionu.

Zdaniem analityków Erste Group negatywne nastroje na świecie nie powinny się rozszerzyć na realną gospodarkę.

– Bezrobocie i sprzedaż detaliczna są kluczowymi czynnikami określającymi wysokość nakładów na reklamę. Rynki reklamowe Europy Środkowej i Wschodniej zaczynają odnotowywać dobre wyniki, jednak sytuacja w Europie Południowo- -Wschodniej nadal jest niestabilna. Polska, Czechy i Słowenia zbliżają się ponownie do poziomów sprzed kryzysu, a horyzont czasowy dla pełnej poprawy w regionie to pięć lat – dodaje Vaclav Kminek.

Taka ocena skłoniła analityków do podniesienia rekomendacji z „akumuluj” do „kupuj” dla Cyfrowego Polsatu i Agory. W przypadku wydawcy „Gazety Wyborczej” analitycy wskazują, że atutami są silny bilans i duża płynność spółki. Cenę docelową ustawili na poziomie 20 zł (wczoraj 13,50 zł).

Jeśli chodzi o największą platformę satelitarną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza-Żaka, nowa cena docelowa to 19 zł, podczas gdy na wczorajszym zamknięciu płacono 13,43 zł za akcję. Zdaniem Erste wzrost powinien nastąpić, ponieważ po przejęciu telewizji Polsat spółka poszerzyła przychody o wpływy z reklam, a także ma większą możliwość ograniczania zadłużenia.

Kminek obniżył natomiast rekomendację dla TVN z „kupuj” do „akumuluj” z ceną docelową 16 zł (wczoraj 13,80 zł), gdyż spółka czeka na nowego akcjonariusza, a to oznacza niewiadomą. Erste przypomina, że przejęciem 56 proc. udziałów w TVN zainteresowanych jest osiem podmiotów. Są wśród nich gracze branżowi na czele z amerykańskim Time Warner, francuskim Vivendi, Discovery Communications oraz z niemieckim RTL Group. Oprócz nich wskazuje się też podmioty finansowe. Erste podkreśla również, że niewykluczona jest sprzedaż poszczególnych części TVN. Na rynku spekuluje się, że Vivendi, właściciel Cyfry+, chciałby przejąć platformę n. Z kolei Łukasz Wejchert podobno szuka finansowania, które pozwoliłoby mu samodzielnie kontrolować Onet. Nie wiadomo, jaka byłaby w tej sytuacji wycena samego TVN i tego, kto chciałby ostatecznie przejąć spółkę.

– Najprawdopodobniej nabywcą zostanie Time Warner, który jest już właścicielem ponad 30 proc. w telewizji CETV, liderze regionu Europy Środkowej i Wschodniej – podkreśla Vaclav Kminek.