Ostatnie wydanie branżowego miesięcznika „Media & Marketing Polska” ukazało się w lipcu. Od 1 sierpnia kierowane do ludzi reklamy, marketingu i mediów pismo, które sprzedawało się w mniej więcej 6 tys. egzemplarzy, dostępne będzie tylko w internecie. Ale nie w formie regularnych wydań, lecz aktualizowanego na bieżąco serwisu. Roczna prenumerata będzie kosztować 300 zł. Za papierową gazetę czytelnicy płacili 360 zł.

Newsy na bieżąco

– Od dawna obserwujemy, jak zmienia się rynek pism takich jak nasze. Czytelnicy potrzebują dostępu do informacji na bieżąco, a formuła papierowa nie spełnia tych oczekiwań – mówi „DGP” Juliusz Donajski, prezes VFP Communications, wydawcy „Media & Marketing Polska”.

Jego zdaniem czytelnicy „MMP” chętnie płacą za treści (wydawca ma też comiesięczny serwis branżowy w formie newslettera, który kosztuje około 7 tys. zł rocznie). Stąd pomysł na płatną wersję miesięcznika w sieci.

Wydawca chce jednak dalej zarabiać na okazjonalnych wydawnictwach papierowych. – Z samego internetu trudno jest wyżyć – przyznaje Juliusz Donajski.

Planuje serię comiesięcznych raportów specjalnych w wersji drukowanej. Dostaną ją wszyscy prenumeratorzy serwisu sieciowego.

Donajski podkreśla, że reklamodawcy w branży coraz mniej chętnie kupują reklamy w papierowych wydaniach. Trend ten pogłębił kryzys. – Nakłady reklamowe w naszym segmencie spadły o 40 proc. – dodaje. Dla „Media & Marketing Polska” oznaczało to bolesne cięcia: zmniejszenie częstotliwości z tygodnika na miesięcznik i zwolnienie prawie 20 proc. załogi.

Juliusz Donajski liczy, że na nową ofertę przerzucą się wszyscy dotychczasowi prenumeratorzy, ale uda się pozyskać też nowych czytelników, a to przełoży się na wzrost przychodów.

Odjazd „Machiny”

– Wydawca „Media & Marketing Polska” przeniósł do internetu newsowość, bo w takim kierunku zmienia się rynek. Ale niewielu wydawców zastosowało tak radykalne ruchy – mówi Adam Wojdyło, prezes spółki Polskie Badania Czytelnictwa.

Niektórzy jednak zaryzykowali. W Polsce ostatnim takim przykładem jest miesięcznik popkulturowy „Machina” wydawany przez Platformę Mediową Point Group. Od czerwca ukazuje się tylko w formie elektronicznej, w wersji PDF i na iPady, ale z większą częstotliwością (tygodniową). Jedno wydanie kosztuje 3 zł (w papierze było to 5 zł). Uruchomiono też stronę Machina.pl.

Wydawca podawał, że przed zamknięciem pismo sprzedawało się w ponad 50 tys. egz., ale miesięcznik nie był zgłoszony do ZKDP i według analityków jego faktyczna sprzedaż wynosiła dwadzieściaparę tysięcy. Po miesiącu wydawca ujawnia tylko wyniki serwisu internetowego: ponad 230 tys. odsłon i 32,2 tys. unikalnych użytkowników, czyli odpowiednio trzykrotny i czterokrotny wzrost w stosunku do maja.