Nowy portugalski rząd przedstawił we wtorek w parlamencie program na cztery kolejne lata, który jego zdaniem jest ambitniejszy niż plan pomocy wynegocjowany z UE i MFW. Zakłada on m.in. wstrzymanie budowy linii szybkiej kolei TGV między Lizboną a Madrytem.

Koalicyjny rząd zobowiązał się do "dokładnego wdrażania środków oszczędnościowych wynegocjowanych z Międzynarodowym Funduszem Walutowym i Unią Europejską". Twierdzi przy tym, że przystosowując portugalską gospodarkę do ich wymogów, "będzie ambitniejszy" i będzie ją "chronił przed ewentualnym ryzykiem zewnętrznym i wewnętrznym". Celem rządu jest zmniejszenie deficytu budżetowego z 9,1 proc. PKB w 2010 r. do 3 proc. w 2013 r.

Debata nad programem rządu lidera centroprawicowej Partii Socjaldemokratycznej (PSD) Pedro Passosa Coelho odbędzie się w czwartek lub w piątek. Program ten w dużym stopniu odzwierciedla środki oszczędnościowe, wynegocjowane w maju z UE i MFW jako warunek przyznania krajowi 78 mld euro pomocy.

Wśród dodatkowych środków, których celem jest "przywrócenie międzynarodowego zaufania w portugalską gospodarkę", znalazło się wstrzymanie budowy linii szybkiej kolei TGV na trasie Lizbona-Madryt, której ukończenie planowano na 2013 r. Podróż między dwiema stolicami Półwyspu Iberyjskiego miała trwać poniżej trzech godzin.

Prawica od dawna krytykowała sztandarowy projekt rządu Socratesa

Prawica od dawna krytykowała ten sztandarowy projekt poprzedniego, socjalistycznego rządu Jose Socratesa, dzięki któremu Portugalia miała dołączyć do innych krajów europejskich posiadających szybką kolej.

Rząd rozpatrzy także wstrzymanie budowy nowego lotniska międzynarodowego w Lizbonie. Jego otwarcie planowano na 2017 r.

Nowy rząd, utworzony w wyniku wyborów z 5 czerwca, ma również zamiar rozszerzyć przewidywany już program prywatyzacji na media publiczne. Sprzedana zostanie publiczna telewizja, radio i agencja prasowa Lusa.

Coelho zastąpił na stanowisku premiera Socratesa, który podał się do dymisji 23 marca.