"Wojewoda Wielkopolski wydał pozwolenie na budowę, dotyczące rozbudowy płaszczyzn lotniskowych, czyli budowę drogi kołowania - równoległej do pasa startowego - oraz budowę nowej powierzchni płyty postojowej samolotów" - powiedziała w piątek PAP rzeczniczka lotniska Hanna Surma.
Prace budowlane rozpoczną się do końca czerwca, a ich całkowite zakończenie zaplanowano na I kwartał 2012 roku. Wykonawcą inwestycji będzie Skanska S.A.
Rozbudowa będzie kosztowała 75,6 miliona złotych z czego 50 proc. pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Równoległa droga kołowania będzie przebiegać wzdłuż obecnego pasa startowego, z którym zostanie połączona dwoma tzw. ścieżkami szybkiego zejścia oraz dodatkową drogą kołowania. Nawierzchnia drogi to beton asfaltowy o odpowiedniej nośności, powierzchnia - 113 408 m kw, a szerokość - 38 m.
Realizacja tego zadania znacznie podniesie przepustowość części lotniczej portu. Samoloty lądujące szybko opuszczą pas startowy, by można było wykonać kolejną operację lotniczą. Oddanie do użytkowania drogi kołowania zapewni techniczne i organizacyjne możliwości realizacji do 30 operacji w ciągu godziny.
Płyta postojowa samolotów powiększy się o sześć stanowisk dla dużych maszyn, zlokalizowanych bezpośrednio przy powstającej części terminala. Oddanie do użytkowania powiększonej płyty umożliwi jednoczesną obsługę 10 samolotów.
Od kwietnia na lotnisku trwa, kosztem 93 milionów złotych, rozbudowa terminala pasażerskiego, który przez Euro 2012 zyska halę check-in, sortownię bagażu oraz nową halę przylotów wraz z pomieszczeniami obsługującymi i biurami.
Po modernizacji całego terminala jego przepustowość zwiększy się z 1,4 tys. pasażerów na godzinę do 3 tys., a powierzchnia wzrośnie z 12 tys. m kw. do 30 tys. Docelowo lotnisko będzie mogło rocznie obsłużyć 3,5 miliona pasażerów, obecnie obsługuje 1,5 miliona.