W Barlinku właśnie ruszyła produkcja jedynej na rynku kolekcji podłóg drewnianych przeznaczonych specjalnie do pokoi dziecięcych. – Jesteśmy pierwszym na świecie wytwórcą takich podłóg – mówi „DGP” Przemysław Hopfer, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w Barlinku. Firma stara się o patenty, które mają objąć kolorystykę i skład lakierów.

Wyprzedzić trendy

Decyzja o uruchomieniu produkcji deski Young była efektem analizy rynku. – Z badań wynika, że w polskich domach i mieszkaniach średnio 27 proc. powierzchni przypada na pokoje dziecięce. To obiecujący rynek. Wprowadzając nową linię podłóg, chcieliśmy wyprzedzić trendy. Odkryliśmy zupełnie nowy segment – wyjaśnia Hopfer.
Oprócz wyjątkowej trwałości i specjalnego wzornictwa, podłogi te mają właściwości antybakteryjne i antyalergiczne. Deska Young wykonana jest z naturalnego drewna, pokrytego bezpiecznymi lakierami. Dzięki temu dodatkowo wytwarza mikroklimat, pozytywnie wpływający na otoczenie. Posadzki będą też odporne na zniszczenia. Gwarantuje to lakier o podwyższonej odporności na ścieranie. Dzięki wykorzystaniu nanotechnologii podłoga Young zapewnia trwałą ochronę przed bakteriami i grzybami. Deska dostępna jest w dziewięciu wzorach uzyskanych m.in. dzięki połączeniu dwóch, trzech gatunków drewna.

Taneczny boom

Znacznie trudniejszą do zagospodarowania niszą, którą na cel wziął Barlinek, są podłogi sportowe. – Od kilku lat w Europie Środkowej i Centralnej rośnie zapotrzebowanie na profesjonalnie wyposażone obiekty sportowe – podkreśla Paweł Pawłowski, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną w Barlinku.
Takie podłogi stosuje się w halach sportowych, salach rehabilitacyjnych i klubach fitness.
Atrakcyjnym klientem są ostatnio szkoły tańca, których liczba szybko rośnie dzięki popularności telewizyjnych show. Szacuje się, że już pół miliona Polaków powyżej 17. roku życia uczy się tańczyć. Ponad 10 tys. osób szkoli się w najbardziej popularnej – Egurrola Dance Studio, która rozrosła się do sześciu oddziałów. Franczyzowa sieć Lilla House ma też już pięć oddziałów. Do Polski ściągają też największe sieci na świecie. Szkołę uruchomiła niemiecka Crea-Dance, przymierzają się do tego znane amerykańskie Fred Astaire Dance Studio i Arthur Murray.
Wielkość rynku podłóg sportowych w Polsce szacuje się na blisko 100 tys. mkw. rocznie. Według Przemysława Hopfera udział Barlinka w tym segmencie to ok. 60 proc. – Zamierzamy jednak powiększyć swoje udziały. Szansy upatrujemy w otrzymanym właśnie patencie.
Ale Barlinek w tym segmencie ma bardzo silną konkurencję. Na rynku podłóg sportowych mocny jest Erzet, który dostarczył dwie z trzech podłóg, na których rozegrano w 2009 r. mecze mistrzostw Europy w koszykówce. Podłogi Erzet znajdują się w katowickim Spodku czy hali sportowej Orbita we Wrocławiu. W tej rynkowej niszy działają też Lareco i Konsbud.