Grupa Lotos dopiero co zakończyła realizację wartego 5,5 mld zł projektu rozbudowy rafinerii w Gdańsku, a już pracuje nad kolejną wielką inwestycją. Wspólnie z Przedsiębiorstwem Eksploatacji Rurociągów Naftowych zamierza wybudować największy w Polsce podziemny magazyn na ropę.

Projekt wyceniany jest na 1,6 mld zł. Zakłada uruchomienie podziemnego magazynu w pokładach soli na Pomorzu. Tak zwane kawerny powstaną prawdopodobnie w Dębogórzu w gminie Kosakowo. Tam swój magazyn gazu buduje już Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Według Adama Loewe, dyrektora ds. strategii w Lotosie, kawerny na ropę mają mieć około 7 mln m sześc. pojemności. To niemal tyle, ile dziś mają wszystkie dostępne magazyny naftowe w kraju (8 mln m sześc.). Spółki liczą, że można będzie zmagazynować tam ponad jedną czwartą tej ilości ropy, jaką w ciągu roku przerabiają krajowe rafinerie.

– Dzięki budowie kawern zyskamy nowe pojemności na niezbędne zapasy ropy, strategiczne rezerwy państwa. Inwestycja musi mieć charakter komercyjny – zastrzega Mikołaj Budzanowski, wiceminister skarbu.

Dlatego PERN i Lotos mają znaleźć klientów na magazynowanie surowca na Pomorzu. Nieoficjalnie mówi się o możliwości przechowywania tam zapasów ropy takich krajów, jak Szwecja, Czechy, Litwa czy Łotwa, a także rezerw NATO. – Od PERN-u i Lotosu oczekujemy konkretnego projektu biznesowego. Obie firmy podjęły już działania i mają do września przedstawić koncepcję – wyjaśnia Mikołaj Budzanowski.

Jak się dowiedzieliśmy, przy budowie magazynów koncerny mogą współpracować z polskimi wykonawcami – firmami Chemkop i Investgas, które jako jedyne w kraju mają doświadczenie przy budowie kawern. Według resortu skarbu inwestycja mogłaby zostać sfinalizowana do 2020 roku.

Wcześniej, bo już za niecałe trzy lata, PERN ma uruchomić wartą 900 mln zł bazę magazynowo-przeładunkową ropy i paliw w Gdańsku. – MSP dało zielone światło dla tej inwestycji. Studium wykonalności jest już przygotowane, zatem prace nad projektem będą mogły zacząć się jeszcze w tym roku – mówi Budzanowski. Pojemność magazynowa bazy będzie wynosiła 725 tys. m sześc., z czego na ropę naftową przewidziano 401 tys. m sześc.

PERN będzie budował bazę wspólnie z niemieckim Oiltanking, jednym z największych paliwowych operatorów logistycznych na świecie. Zagraniczny kontrahent ma przyciągnąć do bazy swoich klientów. Robert Soszyński, prezes PERN, szacuje, że baza w Gdańsku będzie rocznie generować około 300 mln zł przychodów.