Jeszcze nie tak dawno przy zakupie nowego samochodu nikt nie myślał o tym, jak bardzo obniży się jego wartość po zaplanowanym okresie użytkowania. Obecnie większość klientów, w tym również prywatnych, przykłada sporą uwagę do tzw. wartości rezydualnej (RV). Można nawet powiedzieć, że jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe, oprócz takich, jak prestiż związany z zakupem konkretnej marki i modelu.

Spróbujmy się przyjrzeć, co wpływa na taką, a nie inną cenę pojazdu używanego, i przy okazji zastanowić się jak postępować, aby wybór nowego samochodu był pod tym względem optymalny.

Marka ważna, ale...

Pierwszym czynnikiem, który ma wpływ na wartość rezydualną, jest marka pojazdu. Każda charakteryzuje się tym, że jej samochody mniej lub bardziej tracą na wartości wraz z wiekiem. Oznacza to, że podstawowe różnice występują pomiędzy różnymi markami, czyli samochody z tego samego segmentu o podobnych specyfikacjach wyposażenia i podobnych danych technicznych osiągają inne wartości jako samochody używane.

Co ciekawe, w zależności od kraju dana marka może być wyżej lub niżej pozycjonowana. Rozpatrując zakup konkretnego pojazdu, warto zapoznać się z wartościami RV, jakie występują aktualnie dla danej marki. Na rynku polskim wysokie wartości odkupu uzyskują głównie marki niemiecki, ale również japońskie, szczególnie Honda, Toyota i Infinity.

Model modelowi nierówny

W ramach tej samej marki różne modele mogą jednak osiągać diametralnie różne spadki wartości w czasie. Przykładowo na rynku polskim (chociaż nie tylko) samochody producentów niemieckich z reguły w stosunku do konkurencji wypadają bardzo atrakcyjnie, czyli tracą wartość relatywnie wolniej.

Ale jeżeli zestawimy wybrane modele jednej z najpopularniejszych marek w Polsce, może się okazać, że kierowanie się wyłącznie marką może być złudne. Z porównania procentowego spadku wartości w proc. wybranych samochodów marki Volkswagen po trzech latach i 90tys km przebiegu wynika, że z wartości początkowej w przypadku modelu Touareg (3.0, V6 TDI BlueMot. Tiptr.) pozostanie nam 55,9 proc., Phaetona (3.0 V6 TDI DPF 4Mot) – 35,9 proc., Touarega 4.2 V8 TDI Tiptr. – 47,8 proc., a z Passata CC 2.0 TDI DPF BMT DSG – 51,6 proc.

Należy zaznaczyć, że spadek wartości VW Phaetona, jest również niestandardowy jeżeli porównamy go z samochodami innych niemieckich marek w tej samej klasie.

Równie interesująco wygląda porównanie procentowe spadku wartości wybranych samochodów marki KIA po trzech latach i 90 tys. km przebiegu. Dla modelu Cee’d (1.6 Comfort) jest to 50,5 proc., Venga (1.6 M) – 49,7 proc. a Magentis (2.0 Silver) – aż 41,4 proc. W tym przypadku wartość RV modelu Magentis odbiega od wartości pozostałych pojazdów o ok. 10 proc. Wynika to głównie z faktu że tylko Magentis w tym zestawieniu jest tzw. starym i niezbyt udanym modelem który zaraz zniknie z oferty KIA.