Zdaniem ekspertów, w czasach, gdy do przeszłości należy dynamiczny wzrost rynku podstawowych usług telekomunikacyjnych, coraz większe znaczenie dla operatorów mają usługi dodane i multimedialne np. wideo na żądanie, mobilny internet, konkursy sms-y, czy gry.
"Wzrost odnotowany w ciągu minionych kilku lat uwarunkowany był głównie dynamiką największego segmentu - płatnej telewizji. W przyszłości jednak, z racji szybszej dynamiki wzrostu, coraz większe udziały w rynku usług dodanych i multimedialnych będą zdobywać inne segmenty, jak np. rynek mobilnego internetu" - uważa Zoran Vuckovic, analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w PMR, jeden z autorów raportu.
Segment płatnej telewizji
Segment płatnej telewizji stanowi wartościowo największą część polskiego rynku usług dodanych i multimedialnych. PMR prognozuje, że na koniec 2011 r. dwie trzecie rynku tych usług reprezentować będzie płatna telewizja.
Na drugim miejscu, pod względem wielkości przychodów, znalazł się mobilny internet. Dynamiczny, choć niższy w porównaniu do lat 2006-2010 wzrost tego segmentu - zdaniem analityków - będzie widoczny także w latach 2011-2015.
SMS-y typu premium oraz powiązana z nimi tzw. interaktywność w mediach
Na wszystkie pozostałe usługi dodane telefonii na koniec 2011 r. przypadnie 11 proc. wartości rynku. "W segmencie tym spodziewamy się, że największą część rynku nadal stanowić będą SMS-y typu premium oraz powiązana z nimi tzw. interaktywność w mediach. Są to wszelkiego rodzaju usługi związane z dostępem do płatnych stron internetowych, artykułów, filmów czy też innych usług o podwyższonej wartości (...). W kategorii interaktywności znajdują się natomiast konkursy, loterie, sondy, głosownia, plebiscyty, a także czaty erotyczne, ezoteryczne i inne" - tłumaczą eksperci.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym Europą Środkowowschodnią. Zatrudnia analityków i ekspertów od m.in. IT, rynku telekomunikacyjnego, farmaceutycznego, budowlanego i handlowego.