Etyka, dobra organizacja pracy i motywowanie zespołu - to według firmy doradczej Deloitte cechy kobiet zarządzających finansami w biznesie. Mężczyzn charakteryzuje głównie umiejętność podejmowania odważnych decyzji. Oba style zarządzania dają porównywalne efekty.

Na podstawie zaprezentowanych w poniedziałek rezultatów ogólnopolskiego badania specjaliści z firmy Deloitte stwierdzili, że styl zarządzania kobiet i mężczyzn finansami firm istotnie się różni, zmienia się stereotypowy podział ról w biznesie, a określenie "słaba płeć" to przeżytek.

"Kobiety przede wszystkim charakteryzują się wysoką etyką zawodową, organizują dobrze pracę sobie i zespołowi, dobrze motywują ludzi z którymi pracują, dążą do perfekcji, rozwijają się i kształcą" - mówiła o wskazywanych przez respondentów cechach kobiecego stylu zarządzania dyrektor w dziale audytu Deloitte Marta Towpik.

Z kolei styl męski charakteryzuje się głównie podejmowaniem odważnych decyzji. "Mężczyźni dobrze działają w stresie, są zorientowani na rezultaty finansowe decyzji" - mówiła.

Dodała, że chociaż badanie dotyczyło zarządzania finansami, to płynące z niego wnioski rozciągają się na inne obszary. "Obalony został stereotyp, że mężczyzna zarabia pieniądze, a kobieta dba o dom" - podkreśliła Towpik. Dodała, że 90 proc. ankietowanych kobiet i 70 proc. mężczyzn uznało powyższe stwierdzenie za zdecydowanie nieprawdziwe.

Połowa respondentów oceniła też, że nie jest prawdą stwierdzenie, iż mężczyźni lepiej od kobiet sprawdzają się na kierowniczych stanowiskach. Kobiety częściej deklarowały, że lepiej współpracuje im się z mężczyznami, a mężczyźni - z kobietami. Jednak znacząco większy odsetek ankietowanych - bez względu na płeć - wskazywał, że woleli by mieć za szefa mężczyznę.

W opinii uczestników badania, nieprawdziwe są stwierdzenia, że kobiety otrzymują mniej atrakcyjne szkolenia, są awansowane rzadziej niż mężczyźni, są zwalniane w pierwszej kolejności i zarabiają na tym samym stanowisku mniej od mężczyzn.

Respondenci uważają, że firmy zazwyczaj umożliwiają pogodzenie pracy na kierowniczym stanowisku z wychowywaniem dzieci czy elastyczne kształtowanie czasu pracy kobietom posiadającym małe dzieci. Zdecydowana większość ankietowanych uznała też za nieprawdziwe stwierdzenie, że kierownictwo firmy niechętnie patrzy na urlopy macierzyńskie.

Analizując z kolei część badania poświęconą możliwości dalszego awansu, np. ze stanowiska szefa finansów na prezesa firmy, Partner w dziale Konsultingu Deloitte Krzysztof Pniewski zwrócił uwagę, że z odpowiedzi wynika, iż na tym stanowisku bardziej pożądane są cechy charakteryzujące mężczyzn.

Ogólnopolskie badanie wśród zarządzających finansami osób na stanowiskach kierowniczych Deloitte przeprowadziło w lutym 2011 r. Na internetową ankietę odpowiedziało prawie 350 respondentów, wśród których więcej było kobiet. Firma zaznaczyła, że aby umożliwić lepsze porównanie, odpowiedzi przeliczono tak, jakby wśród ankietowanych było tyle samo kobiet i mężczyzn.