Do 150 zł brutto podwyżki otrzymają pracownicy obsługi naziemnej Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. To jedno z postanowień porozumienia podpisanego w środę przez Solidarność z zarządem spółki GTL LOT, która zatrudnia pracowników obsługi naziemnej.

Tym samym zakończył się trwający od wielu tygodni spór pomiędzy związkowcami a pracodawcą i zniknęła groźba strajku na lotnisku - podali w środę związkowcy.

Poza 150-złotową podwyżką pracownicy obsługi naziemnej dostaną comiesięczne bony żywnościowe o wartości 100 zł brutto, otrzymali też gwarancję wyrównania inflacyjnego w przyszłym roku.

"To pierwsze podwyżki dla obsługi naziemnej od bardzo długiego czasu. Dlatego to porozumienie jest dla nas sukcesem, choć oczywiście liczyliśmy na więcej. Jednak jako uczestnik negocjacji i pracownik firmy wiem, że było to praktycznie wszystko, co można było w obecnej sytuacji ekonomicznej portu uzyskać" - powiedział szef zakładowej Solidarności Sebastian Kołodziej.

Związkowcy już zapowiadają, że gdy sytuacja finansowa spółki poprawi się, wrócą do postulatów, których podczas ostatnich negocjacji nie udało się przeforsować.

Pracownicy zarabiający miesięcznie do 2 tys. złotych otrzymają po 150 zł brutto podwyżki

W porozumieniu uzgodniono, że pracownicy zarabiający miesięcznie do 2 tys. złotych otrzymają po 150 zł brutto podwyżki. Pracownicy, których pensja mieści się w przedziale od 2 tys. zł do 2,5 tys. zł otrzymają podwyżki po 100 zł brutto. Dodatkowo wszyscy pracownicy zarabiający do 2,5 tys. zł będą otrzymywać co miesiąc bony żywnościowe o wartości 100 zł brutto. Ponadto od 1 marca tzw. team leaderzy będą otrzymywać comiesięczne dodatki funkcyjne w wysokości 100 zł brutto.

"Bardzo istotny zapis dotyczy wyrównania inflacyjnego. Nigdy wcześniej go u nas nie było. W porozumieniu zagwarantowano nam, że taki dodatek pojawi się w przyszłym roku" - dodał Kołodziej. Strony uzgodniły też, że rozpoczną prace nad ustaleniem tabeli płac na lotnisku.

Pracownicy obsługi naziemnej są zatrudnieni w spółce GTL LOT, która jest niezależnym agentem w podkatowickim lotnisku. Obsługuje krajowych i zagranicznych przewoźników korzystających z portu w Pyrzowicach. Firma powstała z połączenia kapitału PLL LOT SA oraz Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. Poszczególni udziałowcy posiadają po 50 proc. udziałów w spółce.

W ubiegłym roku na lotnisku w Pyrzowicach odprawiono 2 mln 403 tys. 253 pasażerów, o 38 tys. 640 więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o ponad 1,6 proc. i - jak mówią przedstawiciele lotniska - powrót na ścieżkę wzrostu, po kryzysowym dla przewozów lotniczych roku 2009. Ciągle jednak pasażerów jest mniej niż w rekordowym dla portu roku 2008, kiedy odprawiono tu ponad 2 mln 427 tys. osób. Plan na ten rok to ok. 2,5 mln pasażerów, a prognozy na 2030 r. mówią o ok. 7 mln odprawianych rocznie osób.