Operatorzy komórkowi POLKOMTEL, PTK CENTERTEL, PTC, P4 szukają nowych przychodów, rozbudowują ofertę e-booków i e-gazet, sprzedają coraz więcej muzyki. Za wszelką cenę chcą się różnić od konkurencji.
Operatorzy komórkowi POLKOMTEL, PTK CENTERTEL, PTC, P4 szukają nowych przychodów, rozbudowują ofertę e-booków i e-gazet, sprzedają coraz więcej muzyki. Za wszelką cenę chcą się różnić od konkurencji.
Do ofensywy na rynku e-książek i audiobooków szykuje się operator sieci Plus. Jak wynika z informacji „DGP”, Polkomtel pracuje obecnie nad rozwojem swojego serwisu Plusoczytelnia.pl. W ofercie znajdzie się więcej tytułów e-książek, audiobooków i e-gazet. Równocześnie pojawią się też wersje e-sklepu na tablety, takie jak iPad i Galaxy Tab. W nowej odsłonie e-sklep może pojawić się na rynku na przełomie I i II kwartału tego roku – wynika z informacji „DGP”.
Nad jego rozwojem pracuje dla Polkomtela spółka NetPress Digital. Katarzyna Meller, rzeczniczka sieci Plus, powiedziała nam wczoraj, że firma będzie rozszerzać ofertę audiobooków i e-booków w I kwartale. Obecnie oferuje 2500 tytułów.
– W tabletach i czytnikach widzimy naturalnych sprzymierzeńców usługi Plusoczytelnia. Tablet to nowy rodzaj terminalu, który zapewnia dostęp do internetu w każdym miejscu, a co za tym idzie do usługi Plusoczytelnia – mówi Katarzyna Meller.
– To bardzo dobry ruch – twierdzi Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej.
Według niego operatorzy będą kłaść coraz większy nacisk na usługi dodatkowe i treści. – Usługi, które są nadal istotą oferty operatorów, czyli łączność głosowa czy SMS-y, to już za mało, by pozyskać nowych klientów i równocześnie utrzymać dotychczasowych użytkowników. Teraz operatorzy coraz bardziej będą się starali wyróżniać innymi usługami, w tym m.in. ofertą różnego rodzaju treści – dodaje.
Jego zdaniem dowodem zmian strategii operatorów są umowy partnerskie i alianse. PTC i PTK Centertel ogłosiły plan utworzenia spółki do zarządzania siecią, co pozwoli im wspólnie korzystać z infrastruktury radiowej, obniżając w ten sposób nakłady inwestycyjne i koszty. – Wspólne korzystanie z sieci to nic innego, jak deklaracja operatorów: w obecnym stanie rozwoju rynku w Polsce sieć radiowa przestaje być elementem przewagi konkurencyjnej – dodaje.
Dlatego operatorzy poszerzają ofertę nie tylko o dzwonki czy proste gry. PTK Centertel, operator Orange, uruchomił Tvtp.pl, w którym m.in. można zobaczyć zwiastuny i opisy filmów, ofertę filmów VoD. Wcześniej o treści wideo, informacje lifestyle’owe, sportowe czy motoryzacyjne rozbudowały swoje portale Orange i Era. Operatorzy sprzedają też muzykę. Polkomtel za pośrednictwem serwisu Muzodajnia.pl, PTC – w serwisie Muzyka.era.pl. Książki do słuchania oferuje Orange. Jedynie P4, operator sieci Play, jest pod tym względem ostrożny.
– Współpraca w zakresie treści bardzo nas interesuje, ale nie na zasadzie własnych inwestycji. Treści są drogie, wolimy inwestować w innych obszarach – mówi Marcin Gruszka, rzecznik P4.
Jerzy Kalinowski podkreśla, że nie wiadomo, któremu z operatorów uda się zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.
Podobne oferty mają globalni gracze, tacy jak np. Ovi Nokii czy iTunes Apple, choć w tym drugim przypadku oferta muzyki nie jest jeszcze dostępna w Polsce. – W świecie mediów elektronicznych, by przetrwać w perspektywie globalnej konkurencji, oferta polskich operatorów musi być naprawdę unikatowa i zaspokajać w wyjątkowy sposób potrzeby polskich konsumentów – mówi Jerzy Kalinowski.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama