Streżyńska chce, by operatorzy zainwestowali w infrastrukturę telefonii komórkowej na obszarze tzw. białych plam - czyli tam, gdzie nie ma zasięgu sieci, a operatorzy nie inwestują, bo im się to nie opłaca. UKE zależy też, by firmy zainwestowały w komórkową sieć internetową 3G (technologia szybkiego internetu - PAP), by swoim zasięgiem obejmowała ona co najmniej 80 proc. obszaru Polski.
W zamian prezes UKE proponuje, by telefoniczne stawki hurtowe od lipca 2011 r. spadły do ok. 15 groszy, od stycznia 2012 r. do ok. 14 groszy, a od lipca 2012 r. do ok. 12 groszy. Jeśli operatorzy nie zgodzą się na takie rozwiązanie, stawki zostaną jeszcze bardziej obniżone.
"Jesteśmy na etapie oceny zadeklarowanych przez nich kwot inwestycji. Sprawdzamy, czy dobrze je policzyli i zbieramy od nich i od samorządowców informacje o białych plamach dostępu do telefonii komórkowej w Polsce" - zaznaczyła Streżyńska.
Dodała, że do ustalenia pozostał jeszcze podział i współdzielenie przez operatorów inwestycji w tzw. białych plamach. "Druga rzecz to rezygnacja operatorów z postępowań przeciwko prezesowi UKE w sprawie stawek hurtowych telefonii komórkowej" - zaznaczyła.
Ujawniła, że największą kwotę planowanych inwestycji zadeklarował Orange, a drugi w kolejności jest Play.
Ostatnia obniżka stawek hurtowych, tzw. MTR-ów miała miejsce na początku lipca 2009 roku
"Mam nadzieję, że w tym roku umowa zostanie wynegocjowana, a całość procedury zakończy się w przyszłym. Jednak wszystko zależy od operatorów" - dodała.
Rozmowy z operatorami komórkowymi trwają od lipca 2010 r. Omówiono dotychczas koszty budowy stacji bazowych, rodzaje możliwych inwestycji, potencjalne korzyści z nowego harmonogramu obniżki stawek hurtowych.
Ostatnia obniżka stawek hurtowych, tzw. MTR-ów (ang. Mobile Termination Rates) miała miejsce na początku lipca 2009 roku. Obecnie wynoszą one ok. 17 groszy.
MTR-y są podstawą do rozliczeń pomiędzy operatorami w przypadku rozmów między różnymi sieciami; to stawka za zakończenie połączenia w sieci operatora, w której znajduje się odbiorca. Na podstawie tych stawek ustalane są ceny połączeń detalicznych dla klientów inicjujących połączenia.