Przeciętny polski użytkownik internetu spodziewa się znaleźć pod choinką kosmetyki oraz perfumy. I wszystko wskazuje na to, że właśnie takie prezenty dostanie. Tak wynika z przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte badania zakupowych przedświątecznych zwyczajów.
Nie jesteśmy oryginalni – podobne oczekiwania co do zawartości świątecznych prezentów ma połowa Europejczyków. Mało tego – środki do pielęgnacji i upiększania ciała oraz pachnidła to dla trzech czwartych ankietowanych najlepszy pomysł na to, co podarować pod choinkę najbliższym.
Oczywiście inaczej jest w przypadku dzieci. Im w całej Europie, rodzice najchętniej kupują w prezencie zabawki edukacyjne.
Prawie trzy czwarte respondentów zamierza się skoncentrować na prezentach określanych jako praktyczne, ponad połowa chce kupić produkty markowe. Niemal nigdy w prezencie nie kupujemy rzeczy używanych, co, jak się okazuje, w innych krajach europejskich, jest bardzo często rozpatrywaną opcją.
Zakupy raczej zrobimy w hipermarkecie bądź w internecie.
Polska odstaje od europejskiej średniej, jeśli chodzi o kwotę przeznaczoną na święta. Z badania wynika, że przeciętne polskie gospodarstwo domowe zamierza wydać w tym roku 1800 zł, o 300 zł więcej niż rok wcześniej. W całej Europie średnie deklarowane wydatki spadną jednak o 1,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku i wyniosą ok. 600 euro (ok. 2,4 tys. zł).