POWSTAJE FABRYKA W SWARZĘDZU - Anglicy przenoszą zakład z Wysp Brytyjskich do Polski. Obecni już u nas producenci mają powody, żeby obawiać się potężnego rywala
Firma R.Twining & Company zamierza mieszać i pakować herbaty w Swarzędzu. Jej nowy zakład może zatrząść polskim rynkiem.

Pełna kasa

Z raportu, do którego dotarł „DGP”, wynika, że spółka ta, należąca do potężnego koncernu AB Foods (należy do niego 231 firm, a obroty w 2009 r. wyniosły 9,3 mld funtów), jest w doskonałej kondycji finansowej.
– Na przestrzeni ostatnich pięciu lat dynamicznie zwiększa sprzedaż. Z danych za ubiegły rok obrachunkowy, który skończył się we wrześniu 2009 r., wykazała przychody na poziomie 200 mln funtów oraz 13 mln funtów zysku. Był to dla niej rekordowy rok – mówi Tomasz Starzyk z międzynarodowej wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.
Dla porównania cały rynek herbaty w Polsce jest wart 1,5 mld zł. To oznacza, że przychód brytyjskiego producenta wynosi dwie trzecie wartości krajowej sprzedaży herbaty. Wejście na polski rynek tak silnego gracza zwiększy konkurencyjność w całej branży.
Fabryka, która będzie kosztować 150 mln zł, ma być gotowa według pierwszych deklaracji w połowie 2012 r. Jak dowiedzieliśmy się jednak w polskim oddziale firmy, niewykluczone jest, że ruszy już w 2011 r.
Nowy zakład ma obsługiwać rynek europejski. To oznacza, że duża część produkcji będzie szła na eksport, który jest bardzo ważny dla firmy, bo jak zauważa Tomasz Starzyk, R.Twining & Company w ubiegłym roku sprzedała za granicę aż 69 proc. produkcji za 107 mln funtów, co stanowiło niemal połowę obrotów firmy.
To nie znaczy, że firmy działające w kraju mogą spać spokojnie.
Jak zauważa Tomasz Manowiec, analityk Banku BGŻ, Polska to bardzo atrakcyjny rynek dla inwestorów. Sprzedaż herbaty rośnie w tempie około 10 proc. rocznie.
– Niewykluczone więc, że firma zdecyduje się powalczyć o udziały i pozycję w tej branży – dodaje Tomasz Manowiec.
Szczególnie że koncern AB Foods, obecny w naszym kraju od 2007 r., chce promować nowy styl delektowania się angielską herbatą.
Fabryka w Polsce będzie temu sprzyjać. Zapewnia bowiem nie tylko szybkość dostaw, ale daje też możliwości błyskawicznego reagowania na zmiany potrzeb konsumentów.

Kolejny etap ekspansji

Obawy graczy obecnych na polskim rynku powinien budzić fakt, że fabryka w Swarzędzu będzie już drugą należącą do tego koncernu w Polsce.
Associated British Foods, do którego należy Twinings, inwestuje w Polsce od 1989 roku. Utworzył spółkę SugarPol. Z cukrowni Glinojeck pochodzi dziś popularny w kraju cukier pod marką Srebrna Łyżeczka.
Koncern wybudował też w Nowej Soli za 10 mln euro fabrykę dań w proszku, w której obecnie wytwarzane jest ponad 200 produktów kuchni orientalnej.
Z Wysp do Polski
Przeniesienie przez Twinings, jednego z najbardziej znanych producentów herbaty na Wyspach, fabryki do Polski wiąże się z zamknięciem zakładu w North Shields. Zlikwidowane mają być 263 miejsca pracy. Pakowanie herbaty na rynek brytyjski przejmą zakłady w Andover (Hampshire). Firma chce zwiększyć tam wydajność, kupić nowoczesne linie i zwolnić kolejnych 100 osób.