Angielskie Cadbury musiało sprzedać czekoladową część marki Wedel, bo inaczej nie mógłby zostać kupiony przez Kraft Foods. Taki warunek postawiła amerykańskiej spółce Komisja Europejska.

Większość ekspertów twierdziła, że Wedel trafi do amerykańskiej firmy Hershey's. Wczoraj okazało się, że kupiła go Lotte Group.

Ta azjatycka spółka była do tej pory nieobecna na polskim rynku. W ręce koncernu trafi cały biznes Wedla razem z zakładem produkcyjnym w Warszawie. Do firmy Lotte Group przejdzie około 1 tys. pracowników z Cadbury Wedel. Firma Kraft Foods utrzyma pozostałą część działalności Cadbury w Polsce, w tym markę Halls i inne, nienależące do Wedla słodycze i cukierki, oraz dwa zakłady produkcyjne w Skarbimierzu.

Chce również zatrzymać trzeci zakład produkcyjny należący do Cadbury, który znajduje się w Bielanach Wrocławskich. Do tego jednak potrzeba zgody Komisji Europejskiej, gdyż w fabryce produkowana jest czekolada.

Najkorzystniejsza oferta

Oferta Lotte Group przebiła innych rywali, wśród których znalazły się m.in. Jutrzenka i fundusze inwestycyjne. A to oznacza, że zapłaciła najwięcej. Ile? Wartość transakcji pozostaje tajemnicą. Szacuje się jednak, że wyniosła około 1 mld zł.

– Firma, która zgodziła się zapłacić takie pieniądze, zrobiła to, by biznes dalej rozwijać, a nie zamykać – uważa Tomasz Manowiec, analityk Banku BGŻ.

Zwłaszcza że polski rynek słodyczy jest perspektywiczny. Mimo kryzysu wzrósł w zeszłym roku o 5 proc., do 6,8 mld zł. Prognozy na kolejne lata są równie optymistyczne.

Eksperci twierdzą, że nie ma mowy o przekształcaniu marki Wedel w Lotte. Powód: japoński koncern, który zadebiutował jako producent gumy do żucia, dziś jest wielką firmą multibrandową, obecną nie tylko w Japonii i Korei, lecz także w Chinach, Tajlandii, Indonezji, Wietnamie, Indiach, USA, Rosji i na Filipinach. Prowadzi działalność nie tylko w handlu, sektorze spożywczym, turystycznym, ale też w branży chemikaliów przemysłowych, budownictwa oraz finansach, pod znanymi na lokalnych rynkach markami. Przykładem może być rozwijana przez nią w Azji sieć restauracji pod logo Burger King.