Klienci coraz chętniej wybierają nowe telefony, na rynek wraca koniunktura – oceniają przedstawiciele producentów i operatorów komórkowych. Według szacunków w tym roku Polacy mogą kupić co najmniej 9 mln nowych aparatów, podczas gdy w 2009 roku w ich ręce trafiło około 8,5 mln telefonów.

– Widać oznaki ożywienia i można szacować, że jeśli wszystko dobrze pójdzie, to cały rynek ma szansę zbliżyć się do wyniku z roku 2008 – mówi Andrzej Gładki z PTC, operatora sieci Era.

Wtedy w Polsce sprzedano około 10 mln telefonów.

Rynek rozkręcają najwięksi producenci telefonów – Nokia, HTC, Samsung, LG, Research In Motion (RIM) czy Apple, którzy prześcigają się we wprowadzaniu nowoczesnych aparatów z dotykowymi ekranami, licznymi funkcjami i aplikacjami.

– W IV kwartale w ekran dotykowy wyposażony był niemal co czwarty sprzedawany telefon – mówi Tomasz Moś, analityk GfK Polonia.

Tegoroczne premiery

Udział w rynku smartfonów z otwartymi systemami operacyjnymi, pozwalającymi na instalowanie aplikacji, wciąż jest jednak niewielki. Według GfK Polonia, w ubiegłym roku wynosił on 11–12 proc.

– Zakładamy, że w tym roku udział smartfonów w rynku wzrośnie do ponad 16 proc. – dodaje Andrzej Gładki.

Przyczynią się do tego liczne premiery przygotowane przez producentów.

– Wprowadzamy około 50 nowych modeli rocznie, w tym coraz więcej smartfonów przyznaje Andrzej Gładki.