Specjalistycznego sprzętu medycznego potrzebują lekarze interniści czy stomatolodzy prowadzący własną praktykę lekarską, jak też aptekarze, weterynarze i laboranci. Aparatura jest jednak droga i dla każdej firmy czy placówki służby zdrowia jej zakup jest poważną inwestycją.

Leasing sprzętu medycznego i aparatury mają w ofercie m.in.: VB Leasing, SGB-Trans – Leasing oraz Raiffeisen Leasing. Raiffeisen dołączył propozycję dla medyków do innej specjalistycznej – skierowanej do prawników.

Odpowiedź na potrzeby rynku

Według Marcina Konkela, dyrektora ds. produktów w firmie Tax Care, rozwój leasingu sprzętu medycznego jest m.in. efektem rozwoju rynku usług medycznych oraz wprowadzenia przez firmy leasingowe uproszczonych i łagodniejszych procedur dla leasingobiorców.

– Niewielkie ryzyko związane z klientem pozwoliło leasingodawcom na ograniczenie wpłat początkowych do minimum oraz sprzedaży usług już od początku prowadzenia działalności gospodarczej przez leasingobiorcę, podczas gdy standardowo dla innego sprzętu jest to okres od trzech do sześciu miesięcy – mówi Marcin Konkel.

Szczególnie atrakcyjny dla klientów jest leasing finansowy. Pozwala on pozyskać sprzęt medyczny z 7-proc. stawką VAT. W przypadku leasingu operacyjnego stawka VAT, podobnie jak w przypadku leasingu każdego innego sprzętu, wyniesie 22 proc.

Produkt Raiffeisen Leasing dla branży medycznej sprzedawany jest pod nazwą RL-Profesjonalista, pozwala na wyleasingowanie m.in. sprzętu diagnostycznego, laboratoryjnego, optycznego, okulistycznego i radiologicznego. Poza tym umożliwia sfinansowanie leasingu samochodów osobowych i ciężarowych, nowych, jak również używanych oraz niezbędnego sprzętu do wyposażenia gabinetu lekarskiego.

Sprzęt za 10 procent

W Raiffeisen Leasing wpłata własna wynosi 10 proc. Umowę można zawrzeć na okres od 24 do 60 miesięcy. Opłaty można wnosić w złotych lub w euro. Firma proponuje do wyboru opłaty równe, sezonowe i degresywne. Wartość końcowa leasingowanego sprzętu zależy od okresu umowy.

Korzystna dla chcących finansować swoje potrzeby sprzętowe lekarzy jest sprowadzona do niezbędnego minimum liczba formalności i dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy.

Listę dokumentów otwiera oczywiście wniosek leasingowy. Konieczne jest też przedstawienie dokumentów rejestrowych spółki (NIP, REGON, odpis z rejestru spółek lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej). W przypadku lekarzy, aptekarzy czy weterynarzy niezbędne jest dostarczenie certyfikatu potwierdzającego nabycie uprawnień zawodowych. Poza tym do wniosku leasingodawca wymaga dołączenia oświadczenia o dochodach (zwłaszcza jeśli chodzi o gabinet lekarza rodzinnego, stomatologa czy weterynaryjny).