Gorszy dla turystyki wyjazdowej rok wymusił na biurach podróży ostrzejszą niż w poprzednich latach konkurencję o polskich klientów. Na rynku touroperatorów już doszło do przetasowań, a na kolejny sezon najwięksi organizatorzy zapowiadają nową ofensywę.

Itaka triumfuje

Pozycję Triady, która przez ostatnie lata zajmowała pierwsze miejsce na wartym ponad 3 mld zł rynku czarterowej turystyki wyjazdowej, zajęła Itaka. Tak wynika z wstępnego podsumowania tegorocznej sprzedaży obu firm – Itaka osiągnęła lepszy wynik.

– W tym roku udało nam się osiągnąć 47-proc. wzrost obrotów, które przekroczą 700 mln zł. Zwiększyliśmy liczbę klientów. W 2008 r. wysłaliśmy na wakacje 228 tys. osób, a w tym 286 tys. Spodziewamy się też dodatniego wyniku finansowego – mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

W 2008 r., z obrotami w wysokości 518 mln zł, Itaka plasowała się na trzeciej pozycji. Triada, która 2008 r. zakończyła obrotami na poziomie 556 mln zł, przyznaje się, że w tym roku jej obroty mogą być niższe.

– W 2008 r., kiedy duża część touroperatorów mówiła o zyskach, a w rezultacie wykazała stratę, my osiągnęliśmy zysk netto ponad 8 mln zł – mówi Jacek Dąbrowski, dyrektor finansowy w Triadzie.

Dodaje, że spółka nie martwi się wzrostem przychodów jej konkurentów.

– Zawsze zależało nam na wysokiej sprzedaży, ale nie kosztem wyniku finansowego – podkreśla Jacek Dąbrowski.

Branża szacuje, że w tym roku sprzedaż spadła ogółem o około 10 proc. Nie był to dobry rok także dla niemieckiego TUI, wicelidera rynku polskiego. Jak wynika z raportu spółki TUI Travel, do której należy TUI i Scan Holiday, te biura zanotowały w naszym kraju w tym roku 291 mln zł obrotu i 35 mln zł straty. Dla porównania 2008 r. TUI zakończył obrotami na poziomie 537 mln zł.

Exim Tours wkracza do gry

W 2010 r. spodziewane są kolejne zmiany. Biuro Exim Tours zapowiada, że będzie konkurować o czołowe miejsce na rynku. W zeszłym roku touroperator z obrotami w wysokości 260 mln zł był w pierwszej szóstce. Obecnie prawdopodobnie już zajął miejsce trzecie, wyprzedzając Neckermanna, który również zanotował spadek obrotów – z 360 mln zł w 2008 r. do 325 mln zł.

– Odnotowaliśmy 30-proc. wzrost obrotów, szacujemy, że sięgną 340 mln zł. Przyznaję, że mieliśmy problem z utrzymaniem marż i musieliśmy obniżyć ceny, by sprzedać ofertę. Udało nam się zwiększyć liczbę klientów, choć nie zrealizowaliśmy planu wysłania latem w sumie 240 tys. osób – informuje Piotr Czorniej z Exim Tours.

Na wakacje z biurem poleciało 170 tys. osób. A w całym roku touroperator spodziewa się ponad 200 tys. klientów. To o około 60 tys. więcej niż w 2008 r.