– Do końca 2009 roku sygnał cyfrowej telewizji mobilnej będzie dostępny w dziesięciu miastach, w tym w Warszawie, gdzie już testowo go nadajemy – mówił we wtorek dziennikarzom Jerzy Cegliński, wiceprezes Info-TV-FM. Głównym akcjonariuszem tej zamojskiej firmy, która w marcu wygrała przetarg na częstotliwości umożliwiające nadawanie w standardzie DVB-H jest notowany na giełdzie NFI Magna Polonia.

Zgodnie z wydanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej zezwoleniem Info-TV-FM nie może sprzedawać usług na rynku detalicznym. Naturalnym kanałem dystrybucji są operatorzy komórkowi, ale Albert Kuźnicz, prezes NFI Magna Polonia, wśród sprzedawców detalicznych widzi też telewizje satelitarne i kablowe, zwłaszcza te, które już są wirtualnymi operatorami komórkowymi, a także sieci telefonii stacjonarnej.

Z analiz przygotowanych dla Info-TV-FM przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers wynika, że w 2011 roku telewizja DVB-H ma szansę mieć w Polsce 200 tys. klientów, a w 2013 roku ok. 500 tys.

– To konserwatywne prognozy – mówi Albert Kuźnicz.

Okazuje się jednak, że przez pierwsze lata usługa DVB-H albo musiałaby być bardzo droga, albo operatorzy musieliby dokładać do interesu. Sieć mająca 50 tys. klientów korzystających z mobilnej telewizji za każdego z nich musiałaby płacić Info-TV-FM 33,3 zł miesięcznie, przy 150 tys. koszt ten spada do 11,43 zł, a przy 450 tys. do 4,06 zł.

DGP spytał największych operatorów komórkowych, czy są zainteresowani sprzedawaniem usług DVB-H. Jedynie Polkomtel zostawia cień szansy.

– Polkomtel jest otwarty na racjonalne propozycje biznesowe. Jeśli Info-TV-FM przedstawi nam taką, to ją rozważymy. W tej chwili nie prowadzimy negocjacji z Info-TV-FM, ponieważ ich oferta jest bardzo ogólna, brakuje w niej wielu istotnych elementów, np. gwarancji parametrów jakościowych – mówi DGP Adam Suchenek, rzecznik Polkomtelu.

PTK Centertel i Polska Telefonia Cyfrowa stwierdziły, że oferta Info-TV-FM w obecnej postaci nie spełnia oczekiwań biznesowych.

– Wdrożenie usługi, która wymaga m.in. wysokich subsydiów telefonów, jest bardzo mało prawdopodobne. Trzeba pamiętać, że uruchomienie DVB-H musi się opłacać wszystkim partnerom – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy Telekomunikacji Polskiej, której częścią jest Centertel.

Marcin Gruszka, rzecznik P4, operatora sieci Play odpowiedział krótko: Nie.

Zainteresowanie operatorów DVB-H gwałtownie spadło po tym, jak to Info-TV-FM, a nie powołana przez nich spółka Mobile TV, wygrało przetarg ogłoszony przez UKE.

– Odpowiedzi rzeczników operatorów traktujemy jako naciski negocjacyjne – odpowiada Albert Kuźnicz.

Jerzy Cegliński zapowiada, że firma jeszcze w tym roku zorganizuje testy dla klientów potencjalnych sprzedawców detalicznych. Mają one wykazać, czy Polacy są zainteresowani DVB-H. Ujawnił, że budowa sieci ma kosztować spółkę 100 mln zł, a zakup treści dla miliona użytkowników – 30 mln zł rocznie. Powiedział, że spółka liczy na pierwsze przychody z DVB-H w 2010 roku.

67 proc. Polaków uczestniczących w tegorocznym badaniu Ericssona nie jest zainteresowanych telewizją mobilną