Wielki problem
Jak ustaliliśmy, dzięki stworzeniu jednego, centralnego spisu
przedsiębiorstw handlujących paliwem na rynku detalicznym udało się wykryć co najmniej kilkaset stacji, które prowadziły działalność niezgodnie z prawem. Z szacunkowych danych wynika, że nawet ponad 1 tys. stacji mogło dotychczas sprzedawać paliwa bez wymaganej koncesji. Jeśli przyjąć, że w naszym kraju legalnie działa 6,8 tys. placówek tego typu, oznacza to, że nielegalnie funkcjonowała co ósma stacja w Polsce.
– Spodziewaliśmy się, że skala problemu jest ogromna – mówi Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Jak podkreśla, wystarczy spojrzeć na efekty działania pierwszej platformy, uruchomionej w woj. zachodniopomorskim.
– Dzięki niej wykryto tam ponad 100 stacji bez koncesji – przypomina Krzysztof Romaniuk.
W Wielkopolsce, w bazie jednej z najdłużej istniejących platform, znalazło się około 800 stacji – 110 działało bez koncesji, w Kujawsko-Pomorskiem na 1048 stacji – 508.
– Odnotowujemy przypadki braku koncesji, ale również jej uchylenia na skutek wykrytych nieprawidłowości. W sumie 97 placówkom koncesję cofnięto lub zwyczajnie ona wygasła – wyjaśnia Waldemar Paternoga, zastępca dyrektora wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w Wielkopolskim UW.
Zdaniem analityków POPiHN można domniemywać, że podobna sytuacja jest również w innych regionach.
– Na południu kraju może być nieco lepiej, ale nie zdziwiłbym się, gdyby na wschodzie pod tym względem było znacznie gorzej – twierdzi Krzysztof Romaniuk.
Brak koncesji nie łamie prawa
Rzeczywiście z danych Lubuskiego UW wynika, że na 509 stacji znajdujących się bazie platformy zaledwie 364 ma ważną koncesję. Statystyki pokazują, że na Dolnym Śląsku nie jest lepiej. W tamtejszej platformie zarejestrowanych jest 580 stacji, ale potwierdzoną koncesję ma jedynie 446.
– Reszta cały czas jest weryfikowana – zaznacza Anna Adamowska z Dolnośląskiego UW.
Według ekspertów nie zawsze
informacja o braku koncesji musi być jednak równoznaczna z tym, że obiektów funkcjonuje nielegalnie.
– Część z nich po prostu mogła zawiesić działalność – zastrzega Waldemar Kak z Lubuskiego UW.
– W niektórych przypadkach posiadanie koncesji mogło też nie być konieczne – dodaje Jolanta Gadek, rzecznik wojewody podlaskiego.
Na Podlasiu zarejestrowane są 543 stacje, a 131 nie posiada ważnych koncesji.
Platformy do rozbudowy
Skuteczność działania platform skłoniła władze niektórych województw do podjęcia starań nad rozbudową bazy danych o kolejną grupę
przedsiębiorstw. W zachodniopomorskiej bazie danych oprócz stacji paliw znajdują się też informacje o hurtowniach paliw i punktach tankowania autogazu. Tym śladem chcą iść kolejne województwa.
– Trwają prace nad aktualizacją i poszerzeniem naszej bazy o stacje prowadzące wyłącznie
sprzedaż LPG – podaje Agata Wojda, rzecznik wojewody świętokrzyskiego.
Wojewodowie łódzki i mazowiecki nie zdecydowali się jeszcze na wprowadzenie platformy na podległym im terenie. Obaj wystąpili do resortu gospodarki o podjęcie przez ministerstwo lub Urząd Regulacji Energetyki (URE) inicjatywy scentralizowania regionalnych systemów.
– Jesteśmy za jedną ogólnokrajową bazą danych o stacjach – potwierdza Ivetta Biały, rzecznik wojewody mazowieckiego.
Ze scaleniem wszystkich platform wojewódzkich w jeden system może być jednak problem, bo nie są one kompatybilne.
Mimo to urzędnicy bardzo wysoko oceniają efektywność platform. Zdaniem Rafała Parzecha z Lubelskiego UW funkcjonowanie systemu w połączeniu z działalnością kontrolną wpłynęło na istotne zmniejszenie liczby przypadków prowadzenia stacji bez koncesji.
KTO MOŻE KORZYSTAĆ Z PLATFORM
Lista instytucji uprawnionych do korzystania i umieszczania informacji na e-platformach paliwowych
● Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
● Urząd Regulacji Energetyki
● inspektoraty ochrony środowiska
● Urząd Dozoru Technicznego
● Inspektorat Transportu Drogowego
● Centralne Biuro Śledcze
Baza danych platformy paliwowej zawiera informacje o:
● rodzaju paliw będących w ofercie
● właścicielu oraz osobie prowadzącej stację
● rozmiarach i rodzajach znajdujących się tam zbiorników
● wyniki dotychczasowych kontroli prowadzonych przez poszczególne służby