Przedsiębiorca, który kupuje usługi firmy hostingowej, otrzymuje w pakiecie m.in.: miejsce na stronę www, pocztę e-mail, może korzystać z pakietu bezpieczeństwa i całodobowej pomocy technicznej.
Dziś trudno znaleźć firmę, która funkcjonuje bez dostępu do internetu. Sieć potrzebna jest do kontaktu z klientami i kontrahentami oraz do tego, aby pokazać swoją ofertę światu. W internecie można tanio i szybko zareklamować swoje towary/usługi. Do tego potrzebna jest jednak strona internetowa. Duże firmy uruchamiają strony www na własnych serwerach, a małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skorzystać z usług hostingowych dostępnych np. u dostawców łącza internetowego. Usługi takie są na tyle kompleksowe, że rola klienta ogranicza się w zasadzie do zamówienia usługi, wyboru domeny oraz dostarczenia treści strony (choć nie zawsze, ponieważ niektóre firmy oferują również projekt i wykonanie strony www).

Pomoc dla MSP

– Z usług hostingowych warto korzystać, ponieważ oprócz miejsca na własną stronę www, przedsiębiorca otrzymuje również: miejsce na pocztę e-mail, określoną liczbę kont pocztowych, domen i subdomen internetowych oraz kont FTP – wymienia Tomasz Pawłowski, prezes firmy Forweb.
Oprócz tego – w zależności od wykupionego pakietu – przedsiębiorca ma zapewnioną ochronę antywirusową i antyspamową, może wykonywać kopie bezpieczeństwa oraz ma możliwość korzystania z WebMail (czyli odbioru poczty przez stronę www).
– Ważną zaletą korzystania z usług firm hostingowych jest (zwłaszcza w przypadku najmniejszych firm, które rzadko zatrudniają informatyka) dostępność pomocy technicznej – mówi prezes Pawłowski.
– Jeśli takie firmy chcą mieć pewność, że wykorzystywane usługi będą stale dostępne, powinny skorzystać z usług hostingowych, które obejmują pomoc administratora przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – dodaje.
Kolejna sprawa to bezpieczeństwo danych zarówno przesyłanych, jak i przechowywanych na serwerach. Stała obecność administratora również w tym przypadku ma ogromne znaczenie (wszelkie luki i zagrożenia mogą być eliminowane na bieżąco; w firmie z sektora MSP raczej jest niemożliwe).

Rynek usług

Oprócz usług płatnych dostępna jest również szeroka oferta darmowych usług hostingowych.
– Darmowy hosting wiąże się jednak z wyświetlaniem niechcianych reklam na stronie, otrzymywaniem e-maili z reklamami, małą przestrzenią dyskową czy sporymi ograniczeniami związanymi z maksymalnym miesięcznym transferem danych – przypomina prezes Tomasz Pawłowski.
Jak zatem wybierać dostawcę usług internetowych? Warto zwrócić uwagę na ofertę pakietów dla firm, które zazwyczaj są tańsze niż zakup kilku usług oddzielnie i zawierają z reguły łącze internetowe, hosting oraz VoIP (często już wraz z urządzeniem i pakietem darmowych minut do wykorzystania w określonym czasie bądź na konkretne połączenia).
CENY WYBRANYCH PAKIETÓW HOSTINGOWYCH DLA FIRM
Podstawowy – od 66 zł netto miesięcznie
Obejmuje: nielimitowane łącze symetryczne o przepustowości 512/512 kbit/s, 50 proc. rabatu na pakiet hostingowy z możliwością założenia własnej komercyjnej strony www
Biznesowy – od 299 zł netto miesięcznie
Obejmuje: łącze symetryczne o przepustowości 4096/4096 kbit/s, możliwość podłączenia dowolnej liczby stanowisk, możliwość korzystania z telefonii internetowej VoIP, pakiet hostingowy z możliwością uzyskania zewnętrznego adresu IP, router z bramką VoIP, 1000 minut na lokalne i międzymiastowe połączenia VoIP
Zastrzeżenie „od” oznacza, że cena może wzrosnąć w zależności od sposobu podłączenia i użytego sprzętu.